Fra søndag den 15. december indfører DSB en ny køreplan, der vil medføre nye minut-tal på flere togstrækninger.
De skyldes bl.a. påbegyndelse af flere års sporfornyelse og omsider eldrevne tog på Aarhus hovedbanegård.
DSB’s informationschef Tony Bispeskov oplyser, at selskabet vil tilpasse køreplanerne for InterCity- og InterCityLyn tog, så de er afstemt med Banedanmarks arbejder.
Hvor der indtil nu har været togskift på hvert andet InterCity-tog i Fredericia, kommer der nu til at være det på stort set alle InterCity-tog.
Skiftet får dog ingen indflydelse på rejsetiden, fordi der i forvejen er indlagt et kort ophold i Fredericia.
InterCityLyn-togene vil dog fortsat være gennemkørende i Fredericia.
Ændringerne i Aarhus kan desuden medføre, at der i perioder kommer til at køre færre regionaltog og i kortere perioder togbusser på nogle af strækningerne.
Gode nyheder er der til gengæld for passager i det nordvestlige Sjælland. Her indvier DSB og Banedanmark fra søndag den 15. december eldrift mellem Holbæk og Roskilde.
I praksis vil det betyde, at DSB kan indsætte elektriske lokomotiver med dobbelt-dækker-vogne og flere siddepladser på strækninger, hvor efterspørgslen er stor. Det er f.eks. mellem København, Roskilde og Holbæk.
I morgen-myldretiden mellem klokken syv og otte vil DSB således indsætte 39 procent flere siddepladser mellem de tre byer.
Om eftermiddagen klokken 15 og 17, hvor myldretiden er spredt ud på flere timer, vil DSB nøjes med mellem 10 og 15 procet flere siddepladser….
(Indledningsfoto til artiklen: Jens Hasse / Chili Foto / DSB)
Skriv et svar