USA´s kommende præsident Donald Trump er vant til at lade sig transportere rundt i ældre passagerfly.
Hans eget store privatfly – en Boeing 757 i sort og gylden lakering – har således 33 år på bagen og er nok ikke længere en god reklame for USA´s overlegne fly-teknologi.
Meget bedre bliver det ikke med de ikoniske ”Air Force One” fly, som USA´s præsident får stillet som rådighed til ”firma-rejser”.
De nuværende præsidentfly er ældre Boeing 747-200 jumboer, der har været på vingerne siden 1992.
De skulle for længst have været afløst af to nye Boeing 747-800 maskiner, men de er ustandseligt blevet forsinket hos Boeing.
Efter de seneste oplysninger i den amerikanske avis ”Wall Street Journal” bliver de nye Air Force One ikke færdige før om mindst fire-fem år.
Med andre ord får Donald Trump næppe lejlighed til at benytte de store high-tech udstyrede passagerfly, selvom han skal have glædet sig meget til det.
Trump havde ellers en stor finger med i bestillingen af dem, da han var præsident i sin første fire-års periode.
Dengang var Trump kraftigt involveret i at presse prisen for de nye fly så meget i bund hos Boeing, at USA´s store flyfabrik bygger dem med underskud i milliard-kroners klassen.
Trump skal ellers selv have været med til at fordyre flyene på grund af personlige sær-ønsker til indretning og en anderledes lakering end den normale for USA’s ”fører-fly.”
De er som regel hvide, lyse- og mellemblå, men Trump ønskede, at de var sort/brune på undersiden og hvide på toppen med en tyk rød stribe langs siden.
Nu skal Trump igen have blandet sig direkte i projektet. Efter at hans sejr ved præsident-valget var en realitet, var et telefon-opkald til Boeing bossen Kelly Ortberg en af de første ting, Trump foretog.
Han ville presse på for at få flyene hurtigere færdige og forlangte, at de igen bliver lakeret i de farver, som han selv ønsker.
I den mellemliggende periode havde den nu afgående præsident Joe Biden ellers bedt Boeing om at gå tilbage til de oprindelige farver, der er stort set de samme som på de nuværende Air Force One maskiner.
På den måde ville Biden spare både penge og tid, samtidig med at man ville undgå en bred diskussion i den amerikanske befolkning om, hvorvidt den nye eller den gamle bemaling var den bedste.
Boeings interne problemer, vanskeligheder hos under-leverandører og stadig nye krav til teknisk indretning har udskudt Air Force One projektet adskillige gange.
Senest hed det, at det første fly (forhåbentligt) skulle stå klar mellem efteråret 2026 og efteråret 2027.
Den spådom var afgivet, inden Boeing røg ud i sin seneste krise med månedlange strejker og masse-afskedigelser.
De kan sammen med nye krav fra Donald Trump betyde, at flyene ikke bliver færdige før i 2029, hvor hans næste regerings-periode udløber.
Boeing bygger de to 747-8 Jumboer om til flyvende regerings-kontorer på en af sine mindre fabrikker i San Antonio i Texas.
De blev købt ”brugt”, fordi de egentlig skulle være gået til det russiske flyselskab Transaero Airlines.
Da det gik konkurs, stod Boeing med et hul i sin produktions-planlægning, som US Air Force kunne udnytte til at bestille sine nye Air Force One.
Rent officielt er Air Force One et militærfly og bærer derfor type-betegnelsen VC-25A. De nye maskiner hedder så VC-25B….
(Indledningsfoto til artiklen: The White House)
Skriv et svar