Det er ikke kun i charter-ferier og flyrejser, at der sker ændringer i mange menneskers adfærd og ferie-prioriteter her i det nye år.
Krydstogt-branchen kan også mærke forandringer i luften, og de er i høj grad påvirket af sociale medier og influencere.
Desuden har tv-programmer, film og bøger fortsat indflydelse på, hvordan vi vælger krydstogt og destinationer, vi gerne vil sejle til.
Det fortæller Europas største krydstogt-rederi MSC Cruises, der også kan se en trend mod at tage på krydstogter i lidt koldere omgivelser fremfor de klassiske og varme i Middelhavet.
Rederiet tilføjer, at et stigende antal mennesker tager en pause midt i karrieren for at tage fri i lidt længere tid til et afslappende krydstogt.
MSC Cruises har formuleret de aktuelle trends i fem hoved-tendenser:
Flere vil på cool-cation
En af de klareste ændringer i krydstogter her i 2025 er, at rejsende dropper de traditionelle sommer og sol sejladser til fordel for sørejser til et mildere klima. Det kunne f.eks. være Skandinavien eller Alaska.
At vade I bare tæer i det varme sand på en strand i Middelhavet eller Karibien er ikke længere så hot som at tage vandreskoene på og kravle i bjerge, når krydstogtskibe lægger til i havne.
Gæster vil hellere opleve ægte naturens vidundere og uberørte landskaber end overfyldte havnebyer med strande i nærheden.
Længere fri fra arbejdet
I de senere år har flere virksomheder åbnet for, at deres ansatte kunne arbejde hjemmefra fremfor at tjekke ind på kontoret fem dage om ugen.
Den trend har rederierne kunnet mærke som et stigende krav om gode internet forbindelser på krydstogt-skibene. De rejsende har deres laptop med og vil kunne arbejde deltids, mens de er til søs.
Ifølge MSC er den trend nu ved at ændre sig til, at flere og flere vil kunne tage helt fri fra arbejdet i længere tid. Uden at blive forstyrret af e-mails, rapporter der skal læses osv.
Det gælder især hos det midaldrende publikum, hvor mange folk gerne vil kunne tage et ”middle of the career break”, som det kaldes på engelsk.
Sådan en længere pause kunne f.eks. bruges til at tage et krydstogt jorden rundt. Det tager flere måneder eller over et år, afhængigt af hvor mange havne der skal besøges undervejs.
MSC har f.eks. den slags verden rundt på krydstogt, som indledes her i januar eller januar næste år. Undervejs besøges op til 50 havne i 32 forskellige lande.
Set-jetting er det nye modeord
En anden voksende rejsetrend her i 2025 er det såkaldte ”set-jetting”, hvor rejsende er inspireret til at besøge en destination, efter at de har set en tv-serie, en film eller læst en bog.
Dette fænomen har taget ekstra fart, efterhånden som store streaming platforme er blevet tilgængelige over det meste at verden.
Gode eksempler på set-jetting er Dubrovnik i Kroaten på grund af tv-serien ”Game of Thrones”, Dubai og Abi Dhabi efter to ”Mission Impossible” film eller New York og Manhattan for at følge i fodsporene på ”Sex and the City:”
Appetit på kulinarisk turisme
Krydstogt-passagerer forventer ikke kun skibe med endnu mere luksus og sjove aktiviteter ombord. De vil også gerne opleve en rejse i spændende mad og måltider.
Her har sociale medier og billeder på mobilen af kulinariske pletskud fyret op under kulinarisk turisme.
Flere og flere rejsende udvælger deres krydstogter efter, hvor de kan opleve spændende gourmet mad fra forskellige kulturer, hvor de kan besøge lokale fødevare-markeder undervejs eller deltage i kokke-kurser undervejs.
MSC fremhæver i den forbindelse krydstogt-havne som Napoli og Palerme i Italien, Barcelona i Spanien eller Buenos Aires i Argentina.
Ombord på sine skibe prøvet rederiet også at tilbyde sine passagerer et stort udvalg af autentiske og gastronomiske oplevelser fra hele verden. Skibene har op til 11 forskellige restauranter.iv
All-Inclusive stiger i niveau
Alt-inklusive rejser har længe været populære, fordi de er billige og nemme at håndtere. Til gengæld har kvaliteten af måltiderne sjældent været over ”god.”
På det seneste kan MSC Cruises dog mærke en klar efterspørgsel blandt sine kunder efter all-inclusive med højere madkvalitet.
Rejsende er samtidig villige til at betale ekstra for at få kulinariske oplevelser, uden at det går ud over det traditionelt nemme i de komplette måltids-pakker.
Et eksempel på denne trend er MSC’s Yacht Club, der er en slags luksus-skib i selve skibet.
Den omfatter bl.a. 24 timers butler service, privat soldæk, dedikeret restaurant og lounge, ubegrænset Wi-Fi, minibar i kahytten og adgang til spa-faciliteter….
(Indledningsfoto til artiklen: Michel Verdure / MSC Cruises)
Skriv et svar