Når skiglade danskerne drager på vinterferie med sne og pister, resulterer det hvert år med hundredevis af skiskader.
Derfor har Falck booket 28 fly, der står klar i Alperne til at flyve uheldige danskere hjem i takt med, at de kommer til skadde på ski.
Årets første ambulance-flyvning med skadede danske skiturister blev gennemført for to dage siden.
I denne sæson forventer Falck at hjælpe omkring 500 danskere hjem med fly, som er kommet til skade i deres skiferie i Alperne.
Sidste år kom knap halvdelen af de skadede med et af Falcks særlige ambulance-fly, der også kaldes ”ski-expresser.” Resten hjalp Falck hjem i almindelige rutefly.
Erfaringer fra tidligere år siger, at de fleste Falck-fly vil afgå fra Innsbruch og Salzburg i Østrig. De travleste perioder bliver i uge seks til otte.
Falcks fly er fleksibelt indrettede, så de også sagtens kan flyve kvæstede fra f.eks. Grenoble i Frankrig eller München i Bayern, hvis der er flere danske, som er kommet til skade dér.
Ifølge Falck er de typiske skisport-skader forvridninger på knæene og kvæstelser af underbenene. De to står alene for 70 procent af alle skiskader.
30 procent af skaderne sker på arme, skuldre og ribben. Til gengæld ser Falck kun få hovedskader, hvilket nok skyldes, at danskerne er blevet gode til at bruge ski-hjelm.
Falck har samtidig et stort netværk med omkring 60.000 internationale hospitaler, læger og flyselskaber, som kan hjælpe tilskadekomne danske skisport entusiaster. Det sikrer bl.a. adgang til lokal læge-faglig assistance.
Det sker gennem Falcks Global Assistance, der hvert år håndterer over 200.000 sager med syge eller tilskadekomne danskere.
De 600 medarbejdere i Global Assistance servicerer både privat-personer, de største nordiske forsikrings-selskaber og virksomheder, der har brug for rejse-hjælp til deres medarbejdere.
Som navnet antyder, arbejder Global Assistance over hele verden. Lige nu giver skiturister den største travlhed, men tjenesten har f.eks. også hjulpet dehydrerede turister i Jordan eller bjerg-bestigere, der aldrig nåede toppen….
(Indledningsfoto til artiklen: Falck)
Skriv et svar