I en periode for et par år siden havde mange flyselskaber meget travlt med at reklamere med, at de skam gjorde store tiltag for at være mere grønne og miljørigtige.
Det var i tiden omkring den unge klima-aktivist Greta Thunberg, der faktisk k mange svenskere til at skifte fra fly til elektriske drevne tog, da begrebet flyskam var på sit højeste.
Nogle flyselskaber skruede lige vel meget op for deres klima-påstande, så de endte med at overtræde markedsførings-loven ved at ”greenwashe”.
Det var hollandske KLM, som den danske forbrugerombudsmand i dag har meldt til politiet. Han mener, at KLM har anvendt udsagn om bæredygtighed, som var vildledende.
I radioreklamen indgik følgende samtale:
I reklamen indgik følgende samtale:
Stemme 1: ”Mor, hvornår er vi der?”
Stemme 2: ”Lige om lidt, min skat.”
Stemme 1: ”Men hvor langt er der endnu? Jeg vil være der nu!”
Stemme 3: ”Der er lidt vej endnu, men nu tager vi hos KLM et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt.
Nu indgår der nemlig en del bæredygtigt flybrændstof i alle vore billetter.
Hvis du vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen, kan du vælge at tilkøbe mere, når du booker din billet. Læs mere på klm.dk.”
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er den gal med både udsagnene om, at KLM tager ”et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt”, at der nu indgår ”en del bæredygtigt flybrændstof” i alle KLM’s billetter, og at hvis forbrugerne ”vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen”, kan de vælge at tilkøbe mere ”bæredygtigt flybrændstof” er vildledende.
De kan give forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk gjorde.
I 2023 og 2024 tilførte KLM nemlig kun én procent bæredygtig benzin (SAF) i det normale flybrændstof. Det er slet ikke nok til at have nogen indflydelse på klima-udviklingen, når man samtidig kigger på den negative indflydelse, som forureningen fra fly:
”Markedsføring af de tiltag, som virksomhederne iværksætter for at begrænse deres miljøpåvirkning, er vigtig information for forbrugerne,” forklarer Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
”Oplysningerne skal derfor være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er, eller har en større effekt, end der er belæg for. I modsat fald er det vildledende markedsføring og strafba:rt.” fortsætter han….
(Indledningsfoto til artiklen: David Syphers / Unsplash)
Skriv et svar