(Opdateret) Fredsaftalen mellem Israel og Hamas glæder ikke kun politikere og mennesker verden over, der har pårørende og venner i de krigsramte regioner i Israel, Palæstina og Libanon.
Flere af de store flyselskaber er også ved at genvinde lysten til at sende fly og passagerer til området. Måske ikke lige nu, men om lidt.
Desuden overvejer mindst ét større europæisk flyselskab at åbne ruter til Syrien, der ellers har været koblet næsten helt ud af det internationale netværk af flyruter.
Det er den ungarske lavpris-gigant Wizz Air, som har fattet interesse for Syrien, efter at det mange-årige Assad regime ser ud til at være afløst af en mere åben og internationalt tænkende regering.
Alle lufthavne i Syrien har været smadret som følge af 14 års borgerkrig. Kun lufthavnen i Syriens hovedstad Damaskus skal være nogenlunde farbar
Wizz Air vil i givet fald oprette en rute mellem Abu Dhabi i Emiraterne og Damaskus. Den vil konkurrere med Qatar Airways, der allerede nu tilbyder tre ugentlige afgange fra sin base i Doha.
Også Turkish Airlines har i dag den 23. januar genåbnet en rute mellem Istanbul og Damaskus. Det er første gang i ti år, at det sker.
Under krigen har stort set kun Israels eget flyselskab El Al, som har opretholdt ruteflyvning til Israels største lufthavn Ben Gurion i Tel Aviv.
Her får El Al dog snart selskab fra bl.a. Lufthansa, Swiss, Ryanair og Air France.
Allerede inden da har Wizz Air tyvstartet med en rute mellem London og Tel Aviv. Den har været i gang i nogle dage.
Air France genoptager sine flyvninger mellem Charles de Gaulle i Paris og Tel Aviv lørdag den 25. januar.
Lufthansa Group følger trop den 1. februar med alle sine flyselskaber, Swiss, Lufthansa, Eurowings og Brussels Airlines, mens British Airways venter indtil den 5. april med at genåbne ruten mellem London og Israel.
Inden da er Air France-KLM gruppens lavpris-datter Transavia også gået i gang. Transavia begynder den 28. januar med at flyve tre gange ugentligt mellem Orly lufthavnen i Paris og Tel Aviv.
Beirut i Libanon begynder også så småt at modtage ruteflyvninger igen. Dog mere langsomt end Tel Aviv i nabolandet Israel.
Emirates har meddelt i dag, at man fra den 1. februar åbner daglige flyvninger mellem Dubai og Beirut. Fra den 1. april vil Emirates udvide til to daglige afgange på ruten.
Emirates åbner samtidig en rute mellem Dubai og Bagdad i Irak fra den 1 februar.
Lufthansa Group med bl.a. Swiss venter til gengæld med at gen-etablere sine ruter til og fra Beirut indtil de 28. februar.
De store amerikanske flyselskaber er endnu mere tilbageholdende:
Delta Air Lines har stoppet sine ruter til Tel Aviv frem til den 31. marts. Hos American Airlines hedder datoen den 29. marts.
Europas største lavpris-selskab har været forbløffende tavs omkring sine planer i Mellemøsten. Det eneste, Ryanair vil sige, at man regner med at have en komplet ruteplan til området klar til sommer….
(Indledningsfoto til artiklen: Haley Black / Pexels)
Fra den 1. februar vil Emirates flyve dagligt mellem Dubai og Beirut. Det bliver med Boeing 777-300ER fly, der har tre passager-klasser ombord. (Foto: Emirates)
Skriv et svar