Europas største lavpris-selskab Ryanair er kendt for at reagere hurtigt – og meget ofte kraftigt – når der sker politiske ændringer i luftfarten, som kan påvirke selskabets indtjening.
Det mærkede Tyskland i høj grad, fordi landet hævede sin luftfarts-skat, samtidig med at de tyske lufthavne også forlangte flere penge for at servicere passagerfly.
Resultatet var, at Ryanair ganske enkelt skar 60 procent af alle sine flyvninger væk. Desuden droppede Ryanair at flyve til flere mindre tyske lufthavne.
Omvendt genåbnede Ryanair straks et dusin ruter til og fra Sverige, da regeringen i Stockholm besluttede at strege sin luftfarts-skat fuldstændig.
Med de generelt lave billetpriser, som Ryanair kører med, er marginerne også meget små:
Selv ændringer på få kroner i afgifter og skatter kan påvirke, om Ryanair har overskud eller underskud pr. passager.
Det er også årsagen til, at Ryanair nu nedgraderer Billund Lufthavns status hos flyselskabet.
Hidtil har Billund været en ”hub” hos flyselskabet. Det betyder, at Ryanair har både fly stående fast i lufthavnen og et større antal fast ansatte tilknyttet.
Billund står til at miste 50 til 60 piloter, kabine-personale og teknikere, når Ryanair nedgraderer den sydjyske lufthavn.
Nedgraderingen betyder ikke nødvendigvis, at Ryanair også stopper med at flyve til og fra Billund:
Det ville ellers være en katastrofe, for Ryanair har i flere år været det største flyselskab i Billund Lufthavn. Fremover vil der nok blot værre færre ruter.
Ryanair har ikke officielt meldt ud om begrundelserne for at skære ned i Billund, men øgede lufthavns-afgifter og den nye danske passager-afgift, der blev indført 1. januar, har uden tvivl betydning.
Da Trends & Travel mødte Ryanair marketing-direktør i november, sagde han, at selskabet kiggede meget nøje på pris-udviklingen i Danmark. Han ville heller ikke afvise, at Ryanair ville komme med en reaktion.
En anden medvirkede forklaring kan være, at passagertallet har været faldende på flere af Ryanairs ruter til og fra Billund. Derfor har lavpris-giganten lukket flere ruter i den senere tid uden ligefrem at reklamere for det.
Billund Lufthavn bekræfter det indirekte, når den i sin status for 2024 skriver, at trafikken med lavpris-selskaber er faldet i det seneste år, mens antallet af afgange med de dyrere netværks-selskaber som f.eks. KLM og British Airways er øget.
I Københavns Lufthavn har man også holdt nervøst øje med Ryanairs planer, for irerne er det tredje-største selskab i hovedstaden efter SAS og Norwegian.
I første omgang var der dog intet at frygte. Tværtimod udvidede Ryanair med flere nye ruter her i vinter-sæsonen.
Københavns Lufthavn har imidlertid også hævet sine afgifter for at bruge lufthavnens infrastruktur, samtidig med at regeringens nye passager-afgift også rammer her….
(Indledningsfoto til artiklen: Mart Sakin / Unsplash)
Skriv et svar