
(Opdateret) Mens Ryanair vokser og vokser – i januar havde lavpris-selskabet 12,4 millioner passagerer – gør irerne sig upopulære i flere og flere lande.
Det skyldes Ryanairs temmeligt kraftige reaktioner på afgifter og skatter, som kan smadre flyselskabets i forvejen lave indtjening på hver flybillet.
I Spanien beskylder regeringen i Madrid åbenlyst Ryanair for black mailing, når selskabet lukker den ene rute efter den anden i spanske provins-lufthavne på grund af højere afgifter.
I Tyskland lukkede Ryanair for nylig op mod 60 procent af sine afgange og droppede ruter til flere lufthavne helt, fordi regeringen i Bonn hævede sin passager-skat.
Samme fremgangsmåde benytter Ryanair nu også i Danmark.
Først meldte Ryanair ud i den forløbne weekend, at selskabet fra sommer-sæsonens start i april lukker samtlige ruter til og fra Aalborg.
Samtidig fik Danmarks næststørste lufthavn i Billund at vide, at den blev droppet som ”hub” for Ryanair.
Det betyder, at de to fast-stationerede Boeing fly i Billund bliver trukket bort, så mellem 60 og 70 arbejdspladser til piloter, kabine-personale og teknikere forsvinder.
Modsat Aalborg har Billund dog endnu ikke fået at vide officielt, hvor mange ruter og afgange Ryanair vil slette.

Som i mange andre europæiske lufthavne er Ryanair også den store hovedpine for Billund. (Foto: Dirk Daniel Mann / Pixabay)
På den anden side kan Billund Lufthavn se, at Ryanair ikke længere har sat billetter til salg efter udgangen af marts, hvor sommer-fartplanen indføres.
I værste fald kan det betyde, at Billund mister alle sine Ryanair ruter ligesom Aalborg.
Det vil betyde, at lufthavnen mister op imod en tredjedel af alle sine passagerer, fordi Ryanair længe har været det største flyselskab i Billund.
Hvis rejsende allerede har booket billetter med Ryanair til sommer, kan lufthavnen ikke hjælpe, men henviser til at kontakte flyselskabet direkte.
I går aftes onsdag er Ryanair dog begyndt at kontakte passagerer pr. email, som har bestilt billetter hos flyselskabet. Ifølge sociale medier drejer det sig om afgange fra april og frem til juli, som Ryanair har aflyst af “kommercielle årsager.”
”Vi har allerede set, hvordan Ryanair har reduceret kapaciteten i Billund i de senere år på grund af øgede omkostninger, og nu ser vi problemerne fortsætte ind i 2025,” siger Jan Hesselund. Han er adm. direktør i Billund Lufthavn.
”Vi arbejder for aktivt for at tiltrække andre flyselskaber, der kan tilføre ny kapacitet og nye destinationer,” fortsætter han.
Lidt positivt havde Billund dog at melde om den netop overståede januar. Da havde lufthavnen godt seks procent flere passagerer i forhold til samme måned for et år siden.
Mere præcist havde Billund 206.475 passagerer mod 194.629 i januar 2024.
Billund kan også se, at de såkaldte netværks-selskaber som KLM, Lufthansa og British Airways øger deres trafik til Amsterdam, München og London Heathrow.
Samtidig forbereder SAS sig op at åbne den længe savnede rute mellem Billund og København.
Lige nu kan man ikke flyve direkte mellem Danmarks to største lufthavne, som man f.eks. kan mellem hovedstaden, Aalborg, Sønderborg og Aarhus.
Det er totalt åndsvagt. Direkte togforbindelser findes nemlig heller ikke som f.eks. mellem København og Aalborg.
For at komme til og fra Billund skal man enten køre i bil eller bruge en kombination af bus og tog.
Billund Lufthavn glæder sig også over, at Norwegian igen i år flyver direkte til de populære ferie-rejsemål Mallorca, Alicante og Malaga. Desuden kommer der endnu flere rutefly mellem Sydjylland og Tyrkiet til sommer….
(Indledningsfoto til artiklen: Billund Lufthavn)
Skriv et svar