
Efter nogle triste år under Corona, hvor Langelinie og krydstogt-molen længere ude i Nordhavnen lå tomme hen, er der for alvor kommet gang i turist-sejladserne til og fra København igen.
I 2024 havde den danske hovedstad således 280 besøg af krydstogtskibe, der medbragte 818.000 passagerer.
Her i 2025 skal det blive endnu bedre. Da budgetteres med 295 krydstogtbesøg og mindst 850.000 gæster.
Dermed er krydstogter igen blevet en stor og vigtig forretning for hovedstaden. En stor del af gæsterne tager nemlig mindst én overnatning på et københavnsk hotel før eller efter sejladsen.
Tallene stammer fra Copenhagen Malmö Port (CMP), der er en sammenslutning af havnene i København, Malmö og Visby på Gotland.
København er den klart største af de tre, når det gælder krydstogter. Til sammenligning havde Visby 102 og Malmø kun anløb af tre krydstogtskibe sidste år.

295 krydstogtskibe med 850.000 passagerer besøger i år København. (Foto: Copenhagen Malmö Port)
De positive takter for København blev forstærket yderligere af, at den danske hovedstad blev kåret som Europas bedste krydstogt-havn ved World Travel Awards 2024.
Tysk var det sprog, man hørte oftest blandt passagererne på krydstogtskibene i København. I det hele taget dominerede europæerne, mens amerikanerne endnu ikke er vendt helt så markant tilbage.
Det skyldes bl.a. Ukraine-krigen, der har lukket for adgang til russiske havne i Østersøen og her først og fremmest Skt. Petersborg, som amerikanere plejer at være vilde med at besøge.
I sin internationale markedsføring har CMP satset meget på at gøre krydstogter til en hel-års rejseform. Ikke kun noget, der foregår i sommer-måneden.
Det er lykkedes ganske godt, for 2024 var første gang, at København havde besøg af krydstogtskibe i hver eneste af årets 12 måneder. Den udvikling er fortsat ind i 2025, hvor det første skib lagde til den 3. januar.
Krydstogt-havne håber altid at få så mange ”turn-around” besøg som muligt. Det er start- eller slut-punktet for et krydstogt, hvor skibene enten fyldes med nye passagerer eller tømmes for de gamle.

København har allerede i tre år leveret landstrøm til Oslo-færgerne. Fra i år vil mange krydstogtskibe få tilbudt samme forurenings-frie service. (Foto: Copenhagen Malmö Port)
Her i 2025 vil 107 af de planlagte krydstogt-besøg være ”turn-arounds.”
De betyder typisk mindst én overnatning og en ekstra dag i den danske hovedstad pr. passager.
En anden vigtig nyhed i 2025 er, når København får færdigbygget et af Europas største land-strøms-systemer.
Det betyder, at krydstogtskibene kan slukke helt for deres motorer, mens de ligger til kaj. I stedet sættes de til stikkontakten og forurener slet ikke.
Langt fra alle krydstogtskibe er forberedt på land-strøm, men nu vil København i hvert fald være klar med fem strømforbindelser på Oceankaj og Langelinie.
Helt udbygget vil de planlagte landestrøm-faciliteter først være i 2028, men allerede her i 2025 vil Københavns Havn være net-zero og CO2 neutral….
(Indledningsfoto til artiklen Copenhagen Malmö Port)
Skriv et svar