Priserne på flybilletter er fortsat under pres på grund af den hårde konkurrence i luften. Samtidig stiger udgifterne til brændstof markant.
Ikke underligt, at flyselskaberne har lagt hovederne i blød for at finde nye steder at spare, uden at det går så meget ud over servicen ombord, at passagererne ligefrem bliver skræmt væk.
Hos tyske Lufthansa foregår besparelserne bl.a. ved, at man stryger en steward eller stewardesse ombord på alle langdistance flyvninger med Airbus A330, A340 og A350 maskiner.
Her skæres kabine personalet fremover ned til ni hoveder. Et mindre end hidtil, men også et sæt hænder færre til at servicere passagererne.
For at kompensere eksperimenterer Lufthansa i øjeblikket med ændringer i arbejds-rutinerne og de hjælpemidler, kabine personalet har til rådighed.
Det kan være så tilsyneladende små ting som, hvornår forfriskninger bliver serveret – eller på hvilket tidspunkt, passagerernes affald bliver indsamlet.
Lufthansa forsøger også at flytte arbejdstrin frem, så de kan gennemføres før afgang. På den måde belaster de ikke kabine personalet, mens det er i luften.
Konkurrenterne fra KLM skar allerede i sommers sin besætning på langdistance ruter ned med én person og indførte samtidig nye procedurer:
Således ligger der allerede en flaske vand, en forfrisknings-serviet og et sæt hovedtelefoner på sædet, når passagererne boarder flyet.
Desuden bruger KLM nu mindre størrelser serverings-bakker ombord. Dem kan der ligge flere af på hver trolley, så kabine personalet ikke skal rende så ofte frem og tilbage for at hente ekstra forsyninger….
Rationaliserings-eksperter længe leve.
Skriv et svar