Hvis der er et flyselskab i Europa, som bliver konsekvent undervurderet – så er det russiske Aeroflot. Well, måske lider den østeuropæiske lavpris gigant Wizz Air under samme skæbne. Men Aeroflot tager billetten som den største undervurdering.
Forklaringen skal findes i det russiske flyselskabs historik. Mange ”voksne” rejsende husker Aeroflot som et ret håbløst flyselskab med meget gamle russiske flytyper og evige forsinkelser. Nogle påstår sågar, at Aeroflot hældte stærk vodka på sine passagerer for at bedøve deres angst for at flyve med de gamle slidte smadderkasser af Tupolev’er.
Den tid er naturligvis for længst forbi. I dag er Aeroflot et fint flyselskab med moderne fly fra Airbus og Boeing. Et selskab, der hvert år vinder internationale priser for at være “Østeuropas bedste flyselskab” eller det ”bedste brand” i luften. Med højere ratings i bl.a. kunde-loyalitet og renommé end Singapore Airlines og Emirates.
Nu skal Aeroflot imidlertid vækkes af sin Tornerose-søvn og udvikle sig til et stort internationalt flyselskab, der kan bide skeer med de bedste i vesten.
Den russiske regering, der ejer over 51 pct. af Aeroflot, har udstedt et dekret om, at flyselskabet skal vokse sig dobbelt så stor i de næste fem år. I 2023 skal Aeroflot have mellem 90 og 100 millioner passagerer om året. Lufthansa med sine datterselskaber Austrian, Swiss, Brussels og Eurowings har 130 mio.
Værktøjet skal både være Aeroflot selv – og måske i endnu stærkere grad datterselskabet Pobeda. Det er Ruslands lavpris-svar på irske Ryanair eller ungarske Wizz Air.
Om fem år fylder Aeroflot 100 år. Derfor hedder den nye ambitiøse plan, som flyselskabets bestyrelse vedtog i torsdags, meget oplagt ”100 til 100.”
I 1923 grundlagte den russiske socialistiske føderale sovjet republik (USSR) sit første statslige flyselskab. Det hed Dobrolyot og blev i 1932 fusioneret med alle andre flyselskaber i det store land til det nationale Aeroflot.
De nye planer lyder dog ikke helt flyvske. Det går nemlig rigtig godt for Aeroflot, der sammen med sine datterselskaber transporterede 50 millioner passagerer i 2017.
I de første ni måneder af i år har Aeroflot haft 28 millioner gæster på sine fly. Holder denne fremgang på 17 pct, vil Aeroflot nå 64 mio. passagerer ved årets udgang.
Den store vækst-motor skal være lavpris selskabet Pobeda. Det havde fem millioner rejsende i 2017, men skal nå mellem 25 og 30 millioner om fem år.
For at nå det mål vil Aeroflot udnytte, at Moskva har en geografisk fordel-agtig placering mellem Europa og Asien.
En kort mellemlanding fra f.eks. København til Beijing vil de fleste kunne acceptere, når billetpriserne er meget lave. Det gælder både forretningsfolk og det unge rygsæk publikum – vurderer Aeroflot.
I øjeblik har Moskvas to store lufthavne godt fem millioner transit-passagerer om året. Om alt går vel, vil dobbelt eller tre gange så mange tage en omstigning om et par år.
Aeroflot vil fordele det forventede vokseværk på flere af sine flyselskaber: Aeroflot skal være det ”fine” med mange business rejsende.
Rossiya skal stå for langdistance ruter fra Europa til destinationer i det fjerne østen af Rusland.
Aurora Airlines flyver passagerer videre til mindre lufthavne fra Aeroflots fire fremtidige knudepunkter i Moskva, Sochi, Novosibirsk og Krasnoyarsk. Og Pobeda skal tilbyde lave priser på de mest populære ruter.
Alle disse ting skal opnås ved at flyve mere russisk. Bogstavelig talt. Regeringen i Kreml ser nemlig gerne, at Aeroflot skruer ned for sine indkøb af passagerfly fra Boeing i USA og Airbus i Vesteuropa.
I stedet skal Aeroflot satse på russisk udviklede jetfly som Sukhois Superjet 100 og Irkut MC-21. Begge er beregnet til mellem-distancerne.
Superjets benyttes allerede med skiftende succes af flere flyselskaber i lande som Mexico og Cuba, mens den lidt større MS-21 kommer på markedet fra 2020.
Aeroflot har for nylig bestilt de 50 første Irkut MC-21 og yderligere 100 Sukhoi Superjets til de i forvejen 50, som det russiske flyselskab allerede har i drift….
Skriv et svar