De fleste kender Aeroflot som Ruslands nationale flyselskab gennem mange, mange år. Flyselskabet overlevede overgangen fra Sovjet til Rusland og er i dag ejer af en hel række andre flyselskaber i det store land mod øst.
Rent kvalitets-mæssigt er Aeroflot milevidt fra tidligere tiders flyselskab af samme. Ikke noget med tosse-gamle russiske fly, der lignede forhenværende bombe-maskiner.
I dag er kvalitet og komfort på højde med vestlige flyselskaber. Mindst. Faktisk har Aeroflot flere år i træk placeret sig som Europas bedste i internationale tests og sammenligninger.
Fremover skal det stats-ejede Aeroflot markere sig endnu mere som et eksklusivt, fem-stjernet flyselskab med kvalitet i international topklasse. Kreml har (efter sigende) godkendt planerne.
Til det formål vil Aeroflot blive et rent Airbus flyselskab. Alle andre fly inklusive Boeing’er og et større antal russisk-byggede Superjet 100 bliver smidt ned i datterselskaberne.
Ifølge den russiske online portal Russian Aviation Insider vil Aeroflot skære sin flåde fra i dag 240 til fremover 175 maskiner. Det bliver 81 store Airbus A350, 75 Airbus A31neo og 19 Airbus A320neo.
Lavpris-datteren Pobeda får overført 47 ældre Boeing 737, der skal bruges til at dumpe priserne yderligere på flybilletter inden for Rusland. Samtidig vokser Pobedas flåde fra 35 til 170 Boeing’er.
Det andet datterselskab Rossiya Airlines bliver fremover gruppens største. Det vokser fra 55 til 240 fly – langt de fleste af russisk oprindelse.
Dermed overholder Aeroflot koncernen de direktiver, som Kreml og Vladimir Putin har udstykket: Rusland skal have genopbygget en egen industri af passagerfly i konkurrence med Airbus, Boeing og Embraer.
Rusland har ikke bygget egne rutefly siden Sovjet-dagene, hvor man så Tupolev’er i luften mange steder i verden. Nordkoreas statslige flyselskab xxxxx bruger dem stadig.
Rusland har ikke haft synderlig succes med at sælge Superjets i udlandet, så nu må russernes egne flyselskaber selv aftage produktionen af nye maskiner.
Rossiya bliver en af de helt store kunder. Her vil 235 af 250 fly være russiske – 150 Superjet 100 og 85 af den helt nye Irkut MS-21 model.
Superjet er en regional-jet med plads til – ja gæt selv – omkring 100 passagerer. MS-21 er større og har længere rækkevidde. Den bliver ofte kaldt Ruslands svar på Airbus A321 og Boeing 737 MAX.
Efter planen skal Aeroflot fremover transportere mellem 35 og 40 millioner passagerer om året. Pobeda skal op på 55 til 65 millioner, mens Rossiya må nøjes med 25 til 30 mio.
Det lave tal for Rossiya skyldes, at dette flyselskab skal servicere mange russiske indenrigs-ruter, hvor der ikke er så mange passagerer. Aeroflot kan så koncentrere sig om de mere lukrative….
(Indledningsfoto til artiklen: Ramboldheiner / Pixabay)
Skriv et svar