Skistøvlerne eller badetøjet er pakket i kufferten. Glæden over, at man nu kan tage på vinterferie igen er overvældende efter flere år med Corona restriktioner.
Den begejstring må dog helst ikke få de rejsende til at glemme deres rettigheder. De kan nemlig stadig komme ud for, at flyveturen er forsinket i flere timer, eller hele afgangen bliver aflyst i sidste øjeblik.
I de tilfælde er langt fra alle flyselskaber lige ærlige. De vejleder enten deres kunder forkert eller undlader at tilbyde de ting, de rejsende har krav på.
Det kan man mærke hos Forbruger Europa. Her har man en tydelig stigning i henvendelser for danskere, som føler sig snydt af flyselskaberne
Forbruger-organisationen har f.eks. mange sager, hvor de rejsende kun får tilbudt en ombooking med samme flyselskab – og dét er ikke nødvendigvis den næste ledige afgang i lufthavnen.
I andre tilfælde får de rejsende at vide, at de selv skal betale differencen mellem den gamle og den nye flybillet.
Det et slet ikke nok, fortæller Forbruger Europa. Resultatet er så, at de rejsende kan tage ferietid og penge.
Ifølge organisationen skal flyselskaberne tilbyde en kunde en af følgende muligheder:
- Tilbagebetaling af den fulde købspris for billetten
- Ombooking til næste ledige afgang – eventuelt med et andet flyselskab under lignende betingelser
- Ombooking til en afgang på et senere tidspunkt efter ens eget valg
Hvis en rejsende ikke kan udskyde sine rejse til flyselskabets næste afgang, vælger nogle at tage imod pengene og købe en ny flybillet. Den kan let være væsentligt dyrere end den første.
”Hvis passagerne har takket ja til at få pengene igen, forsvinder deres rettigheder til dækning af udgifter på f.eks. hotel og mad, mens de venter på det næste fly,” forklarer Lars Arent. Han er leder af Forbruger Europa.
”Desuden vil flyselskabet så heller ikke dække den ekstraudgift, det ofte er at købe nye flybilletter. Valget om at få udbetalt penge med det samme, kan derfor ende med at blive dyrt,” fortsætter han.
Når man kommer i sådan en situation, skal man straks henvise flyselskabet til de europæiske forbruger-rettigheder. Selskabet kender dem godt, men forsøger at undgå dem.
Det gælder især retten til at blive flyttet over på den næste ledige afgang fra lufthavnen – også med et andet flyselskab end det, ens oprindelige billet var udstedt af.
I nogle tilfælde kan flyselskabet måske ikke gennemføre en ombooking direkte hos et andet selskab. Derfor vil de bede kunden selv om at gøre og bagefter sende regningen til dem.
Den slags skal man kun gå med til efter at have fået denne aftale på skrift. Et mundtligt løfte er hurtigt glemt.
EU’s såkaldte paragraf 261 rettigheder har helt klare satser for den tabte rejsetid, som en flyaflysning medfører. Kompensationen afhænger af flyveturens længe:
- Flyvninger på op til 1.500 km – 250 euro
- Flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km – 400 euro
- Flyvninger på mere end 3.500 km inden for EU – 400 euro
- Flyvninger uden for EU på over 3.500 km – 600 euro
Kompensationen skal udbetales kontant eller ved overførsel til den rejsendes bankkonto eller kreditkort.
Flyselskabet kan også tilbyde at udbetale kompensations-beløbet som vouchers, til-gode-beviser eller andre tjenester. Det er op til den rejsende selv, hvilket tilbud han eller hun vælger….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar