Det er ikke kun norske Hurtigruten, som gør en ærlig indsats for at sejle mere grønt og miljø-rigtigt med sine krydstogtskibe.
Også tyske Aida Cruises satser på at kunne sejle uden forurening og helt CO₂ neutralt på lidt længere sigt.
I første omgang skal næsten alle Aida skibe frem til 2023 sejle på flydende naturgas og blive forsynet med landstrøm, når de ligger i havn.
Netop landstrøm er oppe i tiden i danske krydstogt-havne. Indtil videre kan kun Københavns nordhavn levere den nødvendige elektricitet til de store skibe, mens vores nabolande Norge og Tyskland er meget længere på dét punkt.
Om fire år skal 94 pct af rederiets gæster kunne sejle med god og grøn samvittighed. Ikke alle Aida skibe vil kunne nå at blive ombygget indtil da – men meget tæt på.
I hvert fald er det en meget højere procent end hos verdens store krydstogt-rederier. Her er man typisk kun nået til i sine miljø-bestræbelser, at kopper, glas, bestik og cocktail-pinde af éngangs-plastik er blevet udryddet.
Aida Cruises har for nylig introduceret sit første krydstogtskib – AIDAnova – der kører på flydende naturgas (LNG) frem for den meget mere forurenende bunkers-olie. To andre Aida skibe med LNG motorer er under bygning.
Ifølge rederiet stopper disse skibe næsten 100 pct udledningen af støjpartikler og svovl-oxider. Desuden falder forureningen med kvælstof og CO₂ mærkbart.
Aida er samtidig gået i gang med at modernisere sine ældre krydstogtskibe, så de får en grønnere profil: Ti af skibene kan i dag sættes i stik-kontakten, når de lægger til kajs. 12 skibe er udstyret med de seneste nye filtre på udstødningen.
Det tyske rederi indrømmer dog også, at LNG kun er et skridt på vejen. Flydende naturgas forurener også, når det bliver brændt i en stor skibsmotor.
Sammen med det store tyske Meyer Werft, der bygger krydstogtskibe til de fleste rederier på markedet, har Aida flere, mere fremtids-orienterede projekter i gang.
Det drejer sig bl.a. om brug af brændstof-celler, nye typer batterier eller gas fra vedvarende energi-kilder. På dét punkt minder udviklingen om, hvad vi ser lige nu i bilbranchen.
Det første Aida krydstogt-skib med brændstof-celler skal efter planen stikke til søs i 2021.
I denne video kan I se, hvordan verdens første krydstogtskib – AIDAnova – blev bygget….
Skriv et svar