Meget overraskende er det ikke kun stater som Danmark og store internfinans-selskaber, der får lov til at købe sig ind i SAS.
Også to af SAS’ direkte konkurrenter –Air France og KLM – er blandt de nye medejere.
I praksis vil det bl.a. betyde, at SAS vil skifte flyselskabs-gruppe. Fra sin nuværende Star Alliance og til SkyTeam, som Air France-KLM er medlem af.
Dermed vil SAS også rykke tættere på et billet-samarbejde med Frankrigs og Hollands store flyselskaber. De vil så afløse bl.a. Lufthansa.
I det nye set-up vil Danmark være SAS’ næststørste aktionær med knap 26 procent. Castlelake konsortiet vil være størst med 32 procent, mens Air France-KLM får 19,9 procent og det danske investerings-firma Lind 8,6 procent.
SAS vil fortsætte med at have sit hovedsæde i Stockholm og ikke flytte det til København, sådan som mange danskere synes vil være fair, når deres skattepenge ejer en fjerdedel af flyselskabet.
SAS vil afslutte sin betalings-standsning i USA – den såkaldte Chapter 11 – i begyndelsen af næste år.
Derefter vil SAS AB gå i betalings-standsning i Sverige og senere blive afnoteret på børsen i Stockholm.
SAS’ topchef Anko van der Werff understreger, at flyselskabets kunder ikke vil blive negativt berørt af ændringerne. Firma-aftaler, Eurobonus osv. vil fortsætte som hidtil.
Tværtimod vil et tæt samarbejde med Air France-KLM betyde et endnu bedre netværk af flyruter verden rundt. Fremover vil det nye flyselskab have hubs – knudepunkter – i både Paris, Amsterdam og København.
SAS’ danske bestyrelses-formand Carsten Dilling tilføjer, at det nye SAS vil blive et af de første konkrete eksempler på en konsolidering af den europæiske luftfart, som mange har forudset ville ske i de kommende år.
Som led i den nye aftale får SAS tilført 1,175 milliard dollars i kapital. Det svarer til ca. 12,9 mia. svenske kroner og er altså mere end de godt ni mia, som SAS har været på udkig efter.
SAS’ nye hoved-aktionær bliver det amerikanske investerings-firma Castlelake LP, der har hovedsæde i Minnesota.
Den anden store overraskelse i det nye SAS – ud over Air France-KLM – er Lind Invest, der ejes af den århusianske milliardær Henrik Lind og hans medarbejdere.
Henrik Lind er blevet kaldt Århus ”energi-konge” via sit ejerskab af el-handels-selskabet Danske Commodities.
I 2021 donerede Lind Invest 4,2 milliarder kroner til flere projekter. Et af dem er 250 millioner til Kongelunden i Aarhus, der bl.a. skal rumme et nyt stadion til fodboldklubben AGF….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar