Passagerfly er ikke ligefrem kendt for at tilbyde hurtigt internet, hvor man kan streame film og musik uden hak i eller deltage i online computerspil – ligesom derhjemme med sit fibernet.
Hos Air France vil man derfor tage et stort skridt og hoppe fra Wi-Fi til Li-Fi. En teknologi, hvor man bruger lys (”Light”) til at transmtttere signalerne i stedet for radiostråler – (”Wireless”).
Resultatet skal være hastigheder på 100 Mbps, hvilket svarer til en pænt hurtig fiber-forbindelse til sin private bolig nede på dansk jord.
Air France er gået i samarbejde med de franske teknologi firmaer Latécoère Group og Oledcomm om et Li-Fi projekt, der er det første i verden i passagerfly.
Latécoère er specialister i indretning af flykabiner, mens Oledcomm er stiftet af Li-Fi teknologiens opfinder, Suat Topsu.
Li-Fi blev præsenteret første gang i 2005 som et hurtigere og mere sikkert alternativ til det udbredte Wi-Fi. Oledcomm har dog længe kæmpet med at få sit kommercielle gennembrud.
Måske det nu kommer et uventet sted. Nemlig oppe i skyerne, hvor flyselskaber kappes om at tilbyde deres kunder fornuftige internet forbindelser til smartphones, laptops og tablets.
Air France og Oledcomm viste for første gang det et fungerende Li-Fi system i torsdags, hvor flyselskabet havde installeret systemet på 12 sæder i et Airbus A321 fly.
På en kort flyvetur mellem Paris og Toulouse kunne særligt inviterede gæster prøvekøre fremtidens netværk ved at udfordre hinanden i en computerspil turnering arrangeret af softwarehuset Ubisoft.
Oledcomms LiFiMax system bruger et modem, som placeres i loftet af lokalet – eller som her over mellemgangen på et passagerfly.
Modemet sender lysstråler, der er usynlige for mennesker og dyr. De opfanges af en lille dongle på størrelse med et USB-stick, som brugerne anbringer i deres mobil, tablet eller pc.
Da lys ikke kan trænge igennem vægge, er Li-Fi mere sikkert end Wi-Fi, hvis signaler kan opfanges f.eks. uden for ens hus.
Det er mindre relevant for et fly, der bevæger sig i 12 kilometers højde over jorden. Langt vigtigere er her båndbredde og hastighed.
Som nævnt kan Oledcomms og Air France’ nuværende Li-Fi system klare 100 Mbps, hvilket i sig selv er meget hurtigt for et netværk i et passagerfly.
Allerede i januar vil franskmændene dog have en version 2 klar, som er betydeligt rappere. Her kan signaler overføres trådløs med 16 Gbps. Det er 16 gange hurtigere end de bedste internet-forbindelser, man i dag kan købe over fibernet til danske husholdninger.
Springet i hastighed er en nødvendighed for Oledcomm, der har Wi-Fi konkurrenter åndende i nakken. Den nye Wi-Fi 6 standard giver således hastigheder på 2 Gbps – to milliarder bytes pr. sekund.
For Air France og andre flyselskaber har Li-Fi baserede systemer også en anden stor fordel – ud over hastigheden, som passagererne kan få glæde af.
Et typisk ”inflight entertainment” system i et fly vejer 1,3 tons. En Li-Fi udgave vejer under 500 kilo og giver samtidig mulighed for at bruge Virtual Reality på flyveturen eller at tilbyde de rejsende at konkurrere mod hinanden i computerspil.
Air France vil ikke sige noget om, hvornår den spændende Li-Fi teknologi vil blive installeret i alle sine fly – eller nok mest sandsynligt på de lange distancer.
Da Li-Fi teknologien er fransk, kunne man godt forestille sig, at Air France er interesseret i at få det gjort hurtigt og snart. Oledcomm taler om en tidshorisont på to til fem år.
Vinderen af spil-turneringen i skyen fik to flybilletter i præmie til en rejse fra Paris til Montreal i Canada, hvor spilfirmaet Ubisoft har sit hovedsæde….
Skriv et svar