Det er ikke kun de godt 40.000 Airbnb værter i Danmark, der tjener gode penge på at leje værelser og boliger ud.
Gæsterne, der kommer fra hele verden via den store dele-bolig-portal, lægger også store beløb i de lokale butikker og restauranter i den Airbnb by, de besøger.
Nye tal afslører således, at Airbnb-gæster i 2018 omsatte for 1,3 milliarder kroner i den danske restaurations-branche.
Danmark havde sidste år besøg af over en million udenlandske Airbnb turister. De brugte næsten halvdelen af deres ferie-udgifter på mad og drikke.
Det er gode nyheder for restaurants-branchen generelt, men nok i særlig grad for de lokale restauranter, cafeer, værtshuse og barer, der ligger uden for de traditionelle turist-områder.
Mange Airbnb gæster foretrækker nemlig at holde ferie på steder, der ikke er overrendt af andre turister. De er kommet til Danmark for at opleve det autentiske og mere lokale.
Over 3.000 værter og gæster deltog i den bruger-undersøgelse, som nu leverer interessante tal om anvendelsen af Airbnb på det danske marked.
Hver Airbnb gæst bruger således 891 kroner om dagen – ud over leje for logi. 42 pct. af de daglige beløb går til forplejning og indkøb af mad- og drikkevarer.
Det resulterer i et samlet beløb på over 1,344 milliarder kroner. Heraf går størstedelen til lokale restauranter og cafeer.
Ifølge Airbnb er det et højere beløb pr. snude, end almindelige turister lægger i Danmark:
For det første har de et større budget til mad. Ni af ti Airbnb brugere siger, at de vælger dele-bolig løsningen, fordi den er billigere. Så bliver der flere penge til fornøjelser, oplevelser, shopping og besøg på lokale restauranter.
Næsten otte af ti værter på Airbnb i Danmark anbefaler lokale restauranter og cafeer til deres gæster.
Desuden fortæller over halvdelen af Airbnb gæsterne, at de rejser for at opleve vores lokale kultur og se det ægte Danmark. Den bedste måde at gøre det på er ved at smage på den lokale gastronomi.
Airbnb går målrettet efter at finde værter, der bor uden for de turist-mæssigt mest eftertragtede områder af landet.
Det betyder f.eks, at 40 pct af de danske Airbnb boliger ligger i byer, der ikke selv har et hotel:
”Med Airbnb kommer en ny type turister, som gerne vil prøve lokal mad og kigge på lokale seværdigheder. De får derfor en stor økonomisk effekt på byernes restauranter, cafeer, barer, supermarkeder, bagere osv,” forklarer Pieter Guldemond. Han er Public Policy Manager Nordics hos Airbnb.
Selvfølgelig kan Airbnb også mærkes i store byer, der er vant til at håndtere mange turister. I Amsterdam står Airbnb f.eks. for under otte procent af alle overnatninger, men for 21 pct. af turisternes forbrug. Det skyldes bl.a, at Airbnb gæster bliver i byen i flere dage end en typisk hotelgæst.
Her i sommer har København alene 65.000 Airbnb besøg. Da hvert Airbnb besøg i snit omfatter knap tre personer ad gangen, svarer det til ca. 200.000 gæster i den danske hovedstad fra midten af juni til midten af august.
Gæsterne vil i gennemsnit blive i seks dage (fem overnatninger) og sikre de københavnske Airbnb værter en indtjening på 92 millioner kroner….
Skriv et svar