Engang lå der et lidt lyserødt skær over Airbnb, fordi verdens største leje-bolig-portal passede fint ind i trenden mod genbrug, deling af boliger, anti-kapitalisme osv.
I dag er Airbnb fortsat verdens største, men tjenesten er I mellemtiden blevet børsnoteret og fungerer mere eller mindre på samme måde som de øvrige store rejse-, billet- og hotelportaler.
Ingen tvivl om, at Airbnb har været til stor hjælp i mange små samfund og i fjerne lande, som pludselig har fået en god og nogenlunde sikker indtægt ved at leje boliger ud til turister.
På den anden side er Airbnb også blevet et offer for sin egen succes.
Tjenesten er blevet så stor og udbredt, at mange bolig-ejere i populærnb.e storbyer helt har droppet at have lokale indbyggere som beboere, fordi de tjener flere penge ved at kort-tids-udleje til turister via Airbnb.
Resultatet er ikke kun, at Airbnb har været oppe at toppes med skattevæsenet i mange lande – også i Danmark for nogle år siden.
Flere og flere byer vil have sat grænser for Airbnb’s udbredelse. Barcelona og Firenze vil sågar have Airbnb helt forbudt.
Desuden er flere af Airbnb’s ellers smarte events faldet til jorden som en sten:
Senest er ideen om, at Airbnb brugere kunne købe sig til at blive gladiator i Roms Colosseum, røget i stormvejr hos både romere selv og hos deres politikere. De synes, at eventet ville ”disneyficere” et ærværdigt gammelt monument.
Den stigende og uvante modvind har åbenbart fået Airbnb til at tænke sig en smule om.
Således vil Airbnb fremover satse mere på kvalitet end kvantitet. I den forbindelse har portalen nu streget 300.000 adresser i sin database, fordi de ”ikke levede op til gæsternes forventninger.”
Det sker bl.a, fordi indretningen på fotos og i virkeligheden ikke stemte overens. Desuden stillede nogle udlejere helt vilde krav om rengøring.
Airbnb har også givet sin app en ordentlig omgang, så den fra oktober har fået mindst 50 nye features og funktioner.
Endelig siger Airbnb, at man fra næste år vil satse stærkere på tillægs-ydelser ud over selve overnatningerne.
Airbnb går ikke i detaljer om, hvad det er. Men det kunne sagtens være et forsøg på at puste nyt liv i sine Airbnb Experiences.
Dem introducerede Airbnb for otte år siden, men de er aldrig blevet nogen succes. Ideen kan ellers synes ret god.
Via Experiences kan Airbnb lejere booke sig ind til f.eks. lokale koncerter, kurser i madlavning og kunst-håndværk eller deltage i mere eventyrlige oplevelser som bjergbestigning, sejlture osv.
Den voksende modvind synes dog ikke at påvirke Airbnb synderligt rent forretnings-mæssigt:
Antallet af bookinger steg således med otte procent i løbet af sommer – til 122,8 millioner….
(Indledningsfoto til artiklen: Oberon Copeland / Veryinformed.com / Unsplash)
Skriv et svar