Det er ikke ligefrem, fordi det går skidt for verdens største dele-bolig-platform Airbnb.
I lande som Danmark stiger den private online udlejning af alt fra værelser til hele villaer med raketfart og passerede over en million gæster sidste år. På verdensplan har Airbnb over fem millioner bolig-emner i sin database.
Men man skal aldrig hvile på laurbærrene. Tværtimod gælder det om at blive større og større – og gerne øge med nye aktiviteter, der breder ens virkefelt.
Derfor er det bl.a. Airbnbs strategi at få flere hoteller i porteføljen og komme til at kontrollere hele rejseforløbet – ikke kun overnatnings-stedet. Også tætte samarbejder med flyselskaber skal med.
Airbnb skal bl.a have puslet med konkrete tanker om at åbne sin egen rejse-booking-portal eller købe en af de eksisterende som f.eks. Skyscanner.
For at gøde jorden før store udvidelserne vil Airbnb nu bruge Hollywood metoder til at få sit navn slået endnu mere fast hos et stort publikum, der gerne vil ud at rejse.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters vil Airbnb derfor gå ind i tv og film. Ikke kun som sponsor, men som aktiv producer og ejer af shows.
Airbnb vil således følge i fodsporene på Apple, Netflix, HBO, Amazon, YouSee og National Geographic og producere egne tv-shows og film til både tv og biografer.
Airbnbs topchef Brian Chesky har længe været en stor tilhænger af at bringe mere underholdning ind i dele-bolig-tjenesten.
Det første eksempel er Experiences – på dansk Oplevelser – hvor Airbnb tilbyder sjove ting, folk kan bruge deres tid på i den by, de har lejet en bolig. Det kan være alt fra deltagelse i madlavnings-kurser, over roture i kanaler til deltagelse eller middage hos lokale beboere.
Airbnb sælger f.eks. også billetter til koncerter, festivaller og teatre, ligesom man kan booke borde på restauranter via online portalen.
Airbnb’s tv- og filmplaner er såmænd allerede skudt i gang på lidt lavere niveau: Portalen er således direkte involveret i dokumentar-tv serien ”Home”, som Apple vil vise på sin nye TV+ video streaming konkurrent til Netflix.
Desuden har Airbnb produceret en dokumentar ved navn ”Gay Chorus Deep South”, der har premiere på Tribeca Film Festival. Den løber af stablen i New York i netop disse dage.
Endelig skal Airbnb overveje at udvide sin populære app med streamede film og tv-shows. Så kan Airbnb kunder lige tage sig en pause med en comedy, mens de surfer rundt i databasen uden at kunne beslutte sig for, hvilken lejebolig de skal vælge….
Skriv et svar