Hvis der er noget positivt, man kan sige om COVID-19 krisen, er det, at den har fået folk og virksomheder til at sætte meget mere fokus på hygiejne og rengøring.
Det gælder også i hotel-erhvervet og i rejsebranchen, hvor alle i øjeblikket har travlt med at fortælle, at de des-inficerer deres fly hver dag, ansætter deciderede hygiejne managers og uddanner deres personale til at være meget mere grundig i sin rengøring.
Lad os håbe, at disse intentioner holder, når Corona krisen er overstået. Til den tid vil vi også se, hvor mange hoteller, flyselskaber og rejsebureauer der har overlevet COVID-19 angrebet.
Senest har verdens største delebolig-platform Airbnb præsenteret nye retningslinier for rengøring og hygiejne, som alle værter skal overholde.
De nye regler er udformet i samarbejde med internationale hygiejne eksperter. De skal hjælpe både værter og gæster med at rejse og overnatte sikkert, efterhånden som de forskellige samfund igen åbner gradvist.
Airbnb’s nye retnings-linier træder i kraft her i maj. De omfatter bl.a. rådgivning om brug af personlige værnemidler til værter som ansigts-masker og handsker.
Desuden vil Airbnb kræve, at alle anvendte midler til rengøring og desinfektion er godkendt af tilsyns-myndighederne.
Endelig ønskerAirbnb, at alle værter verden over skal følge anbefalingerne fra de amerikanske CDC myndigheder – Center for Disease Control.
De siger bl.a, at der skal skal være en vente-periode på 24 timer fra rengøring og, indtil et nyt sæt gæster kan flytte ind.
Alternativt kan Airbnb værter vælge at bruge den nye funktion booking buffer”, der skaber en ledig periode mellem to gæste-ophold. Reservationer på Airbbnb vil automatisk blive blokeret i 72 timer.
Også hoteller bliver renere
Airbnb’s nye ”Cleaning Protocol” kommer i hælene på, at flere internationale hotelkæder har taget initiativer til at rengøre og desinficere deres værelser, suiter og fælles-arealer mere grundigt.
Hyatt-kæden med 900 hoteller verden over indfører således et nyt ”Global Care & Cleanliness Commitment”.
Det skal indføre og vedligeholde nye og skrappere rengørings rutiner, der skal garantere sikkerhed og sundhed for både gæster og personale overalt i hotellerne.
De nye regler vil blive tjekket løbende af en ”Hygiene Manager”, der uddannes af organisationen Global Biorisk Advisory Council (GBAC).
Når vi er fremme i september, skal samtlige Hyatt hoteller have ansat og certificeret mindst én hygiene manager – gerne flere.
Også andre internationale hotelkæder har i de senere dage været ude med meddelelser om, at de skærper deres rengøring og renlighed som følge af COVID-10 virussen. Det gælder bl.a. Hilton og Marriott kæden, der har hoteller i Danmark.
Hilton er gået i samarbejde med den berømte Mayo Clinic og rengørings-middel giganten Reckitt-Benckiser, der står for mærker som Dettol og Lysol. Sammen skal de implementere en ny CleanStay standard, som Hilton hoteller skal overholde fra juni.
For en uge siden lancerede konkurrenten Marriott sit ”Global Cleanliness Council”, der skal sikre optimal hygiejne og rengøring på kædens hoteller verden over.
Det nye rådgivende organ skal have medlemmer fra både hotellernes management, rengørings-afdelinger og køkken. Desuden vil Marriott trække på ekstern ekspertise fra specialister i infektions-sygdomme og mikro-biologi i fødevarer….
(Indledningsfoto til artiklen: CDC / Unsplash )
Skriv et svar