De fleste passagerfly ser ret anonyme ud og mest indendørs i kabinerne. Triste grå og blå farver, der er praktiske at holde og ikke genererer nogen passagers sarte øjne.
Engang imellem sker det dog, at flyselskaber danser lidt udenfor. Et godt eksempel er Brussels Airlines, der sidste år dekorerede sine fly med tegninger den berømte belgiske tegneserie ”Tin Tin.”
Nu forsøger Airbus at tilbyde ekstra liv i kludene til sine private kunder. Nemlig dem, der har råd til at købe et passagerfly til private formål eller som firmajet.
Airbus har således ladet den franske graffiti kunstner Cyril Kongo udsmykke det indre af en ”privat” version af sit lille passagerfly A220. Som businessjet hedder den ACJ Two Twenty.
Kongos farverige indretning skal nok dele vandene, men spændende er den altså. Et ellers anonymt rutefly med plads til 130 passagerer ligner pludselig et kunst-galleri til de få.
Kunstneren skal til dels have udført modifikationerne med håndkraft og spraydåser. Man forstår godt, at Kongo ofte kaldes for ”Mr. Colorful.”
Ifølge Airbus skal flyet give sine passagerer mulighed for ”enten at slappe af i luften eller at nyde en god middag med venner, familie og forretnings-forbindelser, mens de beundrer alle de farver, som livet byder på.
Airbus præsenterede sin ACJ Two Twenty for første gang for et år siden. I mellemtiden er der solgt fire eksemplarer, hvor kun køberne af de to er offentliggjort. Det er de schweiziske charterfirma Comlux, der har specialiseret i at leje fly ud til velhavende kunder.
Airbus vil dog ikke fortælle, om en af disse købere har valgt den særligt farverige graffiti version af det lille passagerfly….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar