Om en uge åbner Europas største luftfarts-udstilling i Le Bourget lufthavnen i Paris. Den er traditionelt stedet, hvor flyselskaber og flyfabrikanter offentliggør nye handler.
Hvert år er der derfor et vildt kapløb mellem Airbus og Boeing om at kunne præsentere det største antal solgte fly. Det er ikke kun vigtigt for økonomien, men i høj grad også et spørgsmål om prestige
Her i 2019 bliver der mere end nogensinde før brug for succes-historier.
Boeing er således inde i sin historisk set værste krise, efter at fabrikkens forventede bestseller 737 MAX har fået et globalt startforbud. Samtidig har Airbus tilsyneladende ikke kunnet udnytte Boeings svaghed til egen fordel.
I maj måned blev der nemlig kun solgt et eneste nyt passagerfly i verden. Airbus fik en ordre på en ACJ 320 neo maskine, der er privatflys ud
Hos Boeing ser situationen endnu værre ud. I den forløbne måned fik den amerikanske flygigant ikke en eneste ny bestilling på et passagerfly. Altså er stillingen lige nu 1-0 til Airbus.
For at sætte Boeings slappe tal i relief, solgte amerikanerne 43 nye maskiner i maj sidste år – heraf 40 passagerfly. I maj 2017 lød tallet på 13.
Ikke at det går meget bedre hos Airbus: I april i år modtog den europæiske fabrikant kun ordrer på to passagerfly og tre fly til regeringer. I maj blev det kun til ét privatfly.
De to flyfabrikanter går dog ikke ned på grund af den manglende interesse for at købe nye passagerfly. Både Boeing og Airbus har velspækkede ordrebøger med ældre bestillinger – og dem kan de tære på længe. Alene hos Boeing er det 5.500 fly.
Således leverede Airbus 81 nye civilfly til kunder i maj. Hos Boeing var tallet kun 24. Sikkert fordi nye 737 MAX maskiner ikke kun må leveres til kunder, før de er blevet opgraderet og godkendt af de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA.
Spændingen er derfor stor, hvordan Le Bourget udstillingen vil gå. Den åbner den 17. juni i Paris og vil være en vigtig pil for udviklingen i den civile luftfart i de kommende år.
Boeing vil uden tvivl slå et slag for sine nye 777 modeller til lange ruter – og formentlig holde lav profil omkring sine kriseramte 737 MAX maskiner.
Airbus vil til gengæld promovere sit nye A321 XLR projekt – se indledningsfoto til artiklen. Det er variant med ekstra lang rækkevidde, som bl.a. American Airlines, JetBlue, Level og Indigo Partners har vist interesse for. Sidstnævnte ejer bl.a. hastigt ekspanderende Wizz Air.
Med sin kapacitet på 220 passagerer og ret beskedne størrelse kan Airbus A321 XLR gå ind og afløse flyselskabernes aldrende Boeing 757 og 767 maskiner.
Rækkevidden skal være 8.700 kilometer på en optankning, hvilket bl.a. vil gøre det muligt at flyve direkte fra mindre europæiske lufthavne til destinationer midt på det amerikanske kontinent.
Boeing har også en afløser på vej til 757’eren. Den skal hedde Boeing 797, men bliver tidligst færdig før et år efter Airbus A321 XLR….
Skriv et svar