Modsat sin ærkerival Boeing har de europæiske Airbus fabrikker ikke været inde i en krise. Tværtimod har Airbus haft svært ved at produceret nok A320 fly. I dag er der flere års ventetid på at få leveret den europæiske bestseller til de korte og mellemlange distancer.
Alligevel har Airbus nu besluttet at skrue sin fly-produktion ned med 30 procent som følge af COVID-19 krisen. Hos konkurrenterne Boeing er flere fabrikker helt lukket.
Airbus har tre gode grunde til sit drastiske skridt:
Den første er, at flyselskaberne er holdt op med at bestille nyt. De skal spare penge, og når deres fly ikke må gå i luften af landenes rejse-restriktioner og manglende passagerer, er det sidste, man gør, at købe flere fly. Snarere tværtimod.
Den anden er hensynet til Airbus’ titusinder af ansatte. Flyfabrikanten er klar over, at personalet har en større risiko for at blive smittet med Corona virus, når det arbejder tæt sammen som normalt.
Airbus har derfor lukket flere af sine fabrikker i Spanien og Frankrig,. Desuden er reglerne for rengøring på de øvrige fabrikker strammet op. Ansatte går nu med ansigts-masker og skal holde mindst to meters afstand fra hinanden.
Endelig er den tredje begrundelse, at en del flyselskaber ikke har mulighed for at modtage de mange maskiner, de har bestilt.
Airbus vil ikke begå samme fejl som Boeing og have hundreder af færdige passagerfly stående på parkerings-pladser og i nedlagte lufthavne, fordi de ikke kan afleveres til deres nye ejere.
Det er, hvad Boeing oplever lige nu, efter at man har opretholdt produktionen af sine skandaleramte 737 MAX maskiner. De har nu haft flyve-forbud i over et år.
Airbus bygger normalt 60 styk A320 fly om måneden, tre af de større A330 og 10 af A350 modellerne. Den produktion skrues nu ned til 40 A320, to A330 og seks A350 pr. måned.
De nye nedskæringer vil gøre Airbus mere fleksibel, spare penge, sikre ansatte og i det hele taget bedre til at tilpasse en ny verden i Corona virussens skygge.
På det seneste har også Airbus mærket, at kunder enten afbestiller eller skubber deres leverancer af nye fly. Desuden er de seneste par måneders ordrebøger meget tyndere end normalt.
Det store britiske lavpris-selskab easyJet er blandt de kunder. I første omgang har easyJet udskudt 24 fly af Airbus A320 familien, som det skulle have leveret i perioden 2020 til 2022. De første 10 i år.
En af easyJets store aktionærer – selskabets grundlægger Sir Stelios Haji-Ioannou – forsøger sågar at presse igennem i bestyrelsen, at de mange fly skal afbestilles helt.
Lige før påske meddelte Airbus så officielt, at det arabiske flyselskab Kuwait Airways havde afbestilt fem store A350 maskiner. Dem havde kuwaitierne bestilt helt tilbage i 2013….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus
Skriv et svar