Det gik ellers lige så godt for Airbus.
Ærkerivalen Boeing fjumrede konstant rundt med sit 737 MAX fly, der har haft start forbud i snart 14 måneder.
I mellemtiden hoppede adskillige Boeing kunder over til Airbus og købte i stedet MAX-konkurrenten A320, for den var der ingen problemer med.
Faktisk har efterspørgslen på Airbus A320 og den lidt større A321 været så stor, at Airbus slet ikke kan levere. Flyselskaberne må vente to eller tre år, før de modtager deres nye maskiner.
Så kom Corona virussen og forandrede alt. Også for Airbus.
På få uger stoppede næsten al passager-trafik i verden. Flyselskaberne gled ned i et sort hul og forsøger nu enten af afbestille fly eller i det mindste at skubbe leveringerne med flere år.
Lige nu har de ikke behov for nye fly, når alle de nuværende står uden beskæftigelse på jorden. Hvad selskaberne har brug for er indtægter.
De kommer ikke, så længe der enten er forbud mod at flyve, eller folk ikke tør rejse med fly på grund af faren for virus smitte.
Nu står Airbus så også med problemer.
Der er ikke nær så store som hos ærkerivalen Boeing. Airbus kom ud med et underskud på 481 millioner euro i årets første kvartal, mens Boeing måtte fortælle om et underskud på mange flere milliarder.
Men Airbus mangler likvider. Der kommer ikke det forventede antal euro i kassen, fordi flyselskaberne enten afbestiller eller flytter leveringerne.
Forud for Airbus’ kvartals-regnskab forleden advarede flygigantens topchef – franskmanden Guillaume Faury – sine ansatte om, at forholdet mellem udgifter og indtægter var kommet voldsomt ude af balance:
”Pengene løber ud af så hurtigt, at det kan true vores virksomheds eksistens. Vi er nødt til at reagere nu og skære ned på udgifterne. Ellers bestemmer vi ikke længere kontrol over vores egen skæbne.”
Tre uger forinden havde Airbus besluttet at køre sin produktion af passagerfly ned med en tredjedel. Hver måned skal der nu kun fremstilles 40 A320/A320neo, to af de større A330/A330neo og kun seks af de populære A350 til de lange ruter.
Corona pandemien har kostet Airbus et fald på 15 procent i omsætningen i januar, februar og marts. Indtægterne faldt således til 10,6 milliarder euro.
Hvad værre er: Airbus har på få uger mistet en tredjedel af sin forretning. Derfor kan det blive nødvendigt at skære ned med yderligere 30 procent.
Den udvikling har fået Guillaume Faury til helt at opgive en prognose for hele 2020. Udsigterne er alt for uklare. Ingen ved, hvor længe de forskellige lande opretholder deres rejse-restriktioner.
Samtidig er de forudsigelser, som analytikere har vovet om fremtidens luftfart, decideret dystre. Passager-trafikken vil formentlig ikke komme tilbage på sit gamle 2019 niveau før tidligst i 2022 eller 2023. Måske vil det aldrig ske.
Det er katastrofe-meldinger for en virksomhed, der lever af at bygge nye passagerfly til en verden, som regnede med at rejse mere og mere. Før COVID-19 dukkede op.
Ifølge branche-analytikere ventes Airbus’ årlige produktion af passagerfly at falde fra 863 i 2019 til 603 i 2020 og 355 næste år. Først i 2027 kommer Airbus igen op på 700 fly. Stadig 20 procent under niveauet fra 2019….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar