Det store Dubai Air Show 2019 er færdigt, og luften over Emiraterne genlyder ikke af helt så mange jetmotorer som i den forløbne uge.
De store flyfabrikanter kan derfor tælle ordrerne op for at finde ud af, om Airbus eller Boeing vandt giganternes kapløb om flyselskabernes gunst.
De bestilte eller gav hensigts-erklæringer om at købe 318 nye passagerfly i forbindelse med Dubai Air Show. Tilsammen koster maskinerne 54,5 milliarder US dollars eller kroner.
Med 188 ordrer var Airbus den store vinder, mens Boeing måtte nøjes med halvt så mange maskiner. 95 for at være præcis.
De resterende 35 fordeles mellem en række mindre flyfabrikanter som de Havilland fra Canada, Embraer fra Brasilien og fransk/italienske ATR. Alle tre fremstiller mindre passagerfly.
Den klart største bestilling hentede Airbus hos lavpris-selskabet Air Arabia, der har hjemme i emiratet Sharjah lige ved siden af Dubai. Air Arabia købte 120 fly fra Airbis A320neo familie.
Knap så begejstret var Airbus nok for Emirates, der har hjemmebane i Dubai. Selskabet købte ganske vist 50 store Airbus A350-900 fly, men afbestilte samtidig 40 af de lidt mindre A330neo maskiner.
Airbus kunne ellers godt bruge nogle flere ordrer på den nye A330neo maskine. Den har den europæiske flyfabrikant nu 272 faste bestillinger på i alt. Til sammenligning har flyselskaberne lagt ordrer på 913 Airbus A350.
Boeing viser ny stor MAX
Kriseramte Boeing kan rejse hjem til USA fra Dubai med 95 nye fly i ordre-bogen Det er kun halvt så mange som ærkerivalen Airbus, men på den anden side langt flere end Boeing har solgt i årets første ti en halv måned tilsammen,.
Som bekendt kæmper Boeing mod et globalt start-forbud for sin 737 MAX efter to fatale flystyrt med 346 dræbte.
737 MAX kommer næppe på vingerne med passagerer ombord før engang næste forår. Den eksakte dato kender ingen, for luftfarts-myndighederne har endnu ikke afsluttet deres tjek af Boeings forbedringer af flyets teknik.
Derfor må Boeing have følt det som et klap på skulderen, når tre kunder bestiller i alt 35 eksemplarer af det skandale-ombruste 737 MAX fly. Det var flyselskaberme Air Astana fra Kazakhstan, tyrkiske Sun Express og et tredje, endnu unavngivent selskab.
Måske derfor sender Boeing i dag en optimistisk meddelelse ud om, at firmaets hidtil største variant af MAX familien er bygget færdig og præsenteret på fabrikken i Renton i delstaten Washington.
Boeing 737 MAX 10 har plads til 230 passagerer, hvor de populære 737-800 og den krise-ramte 737 MAX 8 kan tage 189,
Ifølge Boeing bliver 737 MAX 10 markedets billigste fly at have i drift. Prisen pr. fløjet sæde-kilometer er lavere end på noget andet passagerfly i historien til korte og mellemlange afstande.
I de kommende måneder skal det første MAX 10 gennemgå system check og motor-tests, inden det for første gang skal lette næste år. Boeing har ordrer og købs-tilkendegivelser på 550 MAX 10 fly fra 20 kunder verden over.
Og apropos bestillinger. På Dubai Air Show modtog Boeing bl.a. ordrer på 30 styk 787 Dreamliners fra Emirates. Uheldigvis annullerede Emirates samtidig forhånds-ordrer på 30 Boeing 777X maskiner….
(Indledningsfoto til artiklen: Dubai Air Show)
https://www.dubaiairshow.aero/
Skriv et svar