Klima-debatten med lille svenske Greta Thunberg i spidsen har sat et klokkerent fokus på, at vi må ændre på den måde, vi bliver transporteret på. Væk skal forurenende og miljø-belastende benzin motor og ind skal komme alternative brændstoffer.
Effekten af Thunberg og co. ses tydeligst i bilbranchen, der på ganske få år har vendt fuldstændig på tallerkenen. Nu vil alle bygge elektrisk drevne biler. Glem alt om benzin og diesel.
Helt så stærkt går det ikke i fly-industrien: Der er nemlig en afgrund til forskel, om en elmotor og tilhørende batteri skal drive en personbil med fire personer over 400 kilometer – eller opgaven er et passagerfly med 300 passagerer og en rute på 4.000 kilometer på tværs af Atlanten.
Corona krisen har imidlertid lagt ekstra pres på flyselskaber og flyfabrikanter. Gamle og stærkt forurenende maskiner bliver skrottet, og et stigende antal korte flyruter erstattes med tog. Det ses f.eks. på indenrigs flyvning i Tyskland, Holland, Østrig, Schweiz og Frankrig.
I dag kom Airbus så med sit seneste udspil i klima-kapløbet. Om 15 år vil Airbus have passagerfly klar, der bruger brint i stedet for flybrændstof. Samtidig skæres CO2 belastningen ned til nul.
”Vi vil være verdens første flyfabrikant, der sætter et brint-fly i drift i 2035. Det vil dog kræve enorme investeringer på to-cifrede milliard-beløb i euro,” erklærer Airbus’ koncernchef Guillaume Faury.
Han ligger både under pres fra og kan regne med økonomisk støtte fra Frankrigs mægtige erhvervs- og finans-minister Bruno Le Maire.
Han proklamerede i begyndelse af september, at Frankrig vil investere syv milliarder euro i udviklingen af brint-baserede teknologi. Mon ikke Le Maire hentydede til det ambitiøse projekt, som Airbus præsenterer i dag:
Selve fremstillings-processen af flydende brændstof fra brint, CO2 og flere andre ingredienser er ikke ny. Den har været kendt længe, men er meget kostbar. Meget dyrere end at raffinere benzin af fossil olie eller lave biobrændstof.
Det bliver derfor nødvendigt at udvikle nye motorer, der kan udnytte det nye brændstof effektivt. Dertil kommer, at brint fylder mere end traditionelt benzin.
Airbus skal derfor finde alternative måder at lagre det nye brændstof på i flyene. De skal designes helt om og vil kun til en vis grad ligne de passager-maskiner, vi kender i dag.
Airbus kalder sit nye projekt for ZEROe. De første tre design er offentliggjort, og de skal stå klar som første små prototyper i 2025, hvis målet om brintfly i luften hos flyselskaberne skal nås ti år efter. De første brintfly i fuld størrelse ventes klar før 2030.
Airbus viser først og fremmest konceptet til et passagerfly på størrelse med bestselleren A320 til de korte og mellem-lange distancer. ZEROe i denne variant får to jetmotorer som på A320 i dag.
Airbus mener også, at brint kan være et godt og klimarigtigt alternativ til passagerfly med turbo prop motorer. Altså med propellere.
Endelig har Airbus også et tredje og meget mere banebrydende koncept til fremtidens forureningsfri passagerfly. Det er en såkaldt ”flyvende vinge”, hvor flyets skrog og vinger er fuldt integreret med hinanden.
Det vinge-dominerede ZEROe fly har en buttet krop med meget mere indvendig plads end i kabinen på et konventionelt rutefly.
Flyet drives frem af to jetmotorer – ”turbofans” – og den flydende brint lagres i store tanke på undersiden af vingerne.
Airbus arbejder i den forbindelse med to forskellige grund-principper i brint-teknologien. Det ene er forbrændings-motorer i stil med dem, vi kender i dag. Det andet bruger såkaldte brændstof-celler, som driver elmotorer. Den type kendes også fra flere bilfabrikker som f.eks. Mercedes og Toyota.
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar