Konkurrencen mellem de to flygiganter Airbus og Boeing er fortsat benhård og drejer sig som oftest om de priser, de vil sælge deres maskiner til flyselskaber og andre kunder for..
I de senere år er konkurrencen også flyttet over på at gøre jetmotorerne mere brændstod-økonomiske og mindre forurenende.
Airbus lagde ud med nye motorer til sin populære A320 familie. De hed så herefter Neo som efternavn, hvilket står for ”New Engine Option”.
Det udspil måtte Boeing straks reagere på for ikke at tabe marked. Det resulterede i de nye MAX varianter af klassikeren Boeing 737.
Næste trin i kapløbet havde Boeing i spidsen. Det var ved at introducere kulfiber og andre letvægts-materialer i langdistance flyenes kroppe. Boeing 787 Dreamliner var pioneren. Senere fulgte Airbus efter med A350 modellen.
Hvad bliver så det næste, når vi næppe kan regne med at se passagerfly med elektriske motorer før om fem eller ti år?
Lige nu ser flyfabrikanternes fokus ud til at ligge på vingerne. Med direkte inspiration fra naturen og de fugle, der ser ud til at bevæge sig gennem luften med den største selvfølgelighed.
I går løftede Airbus sløret for, at man har tre helt nye vinge-designs klar, som nu kan bevæge sig fra computerskærmen og ud på et fly i virkeligheden og i nærmest fuld størrelse.
Airbus monterer nemlig ikke de nye vinger på et passagerfly med plads til flere hundrede passagerer. I stedet foregår det på en Cessna Citation VII business jet, der er ombygget til et flyvende test-laboratorium.
Airbus har allerede to gange præsenteret vinge-koncepter, der var inspireret direkte af himlens fuge. Det var Albatross One og Bird of Prey, hvor det i begge tilfælde drejede sig om bevægelige vingerspidser.
Det nye og tredje projekt kaldes Wing of Tomorrow, og det henter sine ideer mere eller mindre direkte fra ørnens vinger.
Ørnen kan nemlig tilpasse sin vingeform, spændvidde og vinge-overflade til præcist de forhold, de flyver under.
Drømmen for Airbus at designe fuldt fleksible vinger til sine fly, ligger langt ud i fremtiden. Men små skridt er også ok. Således arbejder Airbus med helt nye typer vind-sensorer, spoilere der kan klappes op, variable vinge-bagkanter og nye overflader, der ændrer struktur under flyvningen.
Første trin i fremtidens vinge kunne være at designe en, der kan bygges af superlette materialer til en acceptabel lav pris. Sådan en længere og tyndere vinge kunne f.eks. bruges til at forlænge en nuværende Airbus A321 til en større A322 variant….
(Indledningsfoto til artiklen: Pralea Vasile / Pixabay)
Skriv et svar