Det er kun et par uger siden, at Airbus måtte ud med en meddelelse om, at verdens største passagerfly – A380 – lægges i graven. Flyselskaberne gider ikke have den flyvende kæmpe, fordi den er alt for dyr at holde i drift.
Airbus har nu ikke sørget særligt længe over dette tab. Allerede nu er Airbus ude med en helt ny baby, der skal revolutionere den måde, vi flytter os rundt på i storbyer – og mellem byernes downtown og mere fjernt liggende lufthavn.
Airbus vil forvandle den sydtyske by Ingolstadt som et levende billede, der er taget direkte ud af fremtids-filmen ”Blade Runner”. Byen bliver nemlig den første i Europa, hvor små flyvende taxier vil sværme hen over hustagene.
Det sker allerede til sommer eller i det tidlige efterår. Da vil Airbus slippe de første taxier løs, der kan starte og lande lodret. Når den er oppe i luften efter få sekunder, kan den behændigt flyve hen over vejarbejder, kødannelser osv nede på jorden under den.
Airbus præsentede for første gang sin CityAirbus for den store offentlighed på Ingolstadts rådhusplads i går. Her var nogle hundrede nysgerrige troppet op – samt politikere og verdenspressen naturligvis.
Bevæge sig kunne den nye Airbus dog ikke endnu. Den var en såkaldt ”demonstrator” model, der var bygget på Airbus’ helikopter fabrik. Den ligger ikke så langt fra Ingolstadt.
Hvorfor så netop her? Johh – EU har udpeget Ingolstadt, der i øvrigt også er hjemby for Audi bilkoncernen, som centrum for et ”Urbain Air Mobility” initiativ. Med andre ord en by, der skal afprøve passager-droner før alle andre.
Den nye mini-Airbus er drevet af fire rotorer med elmotorer. Indendørs er der plads til fire passagerer. Den ene kan være en pilot, men Airbus regner såmænd også med, at City maskinen kan flyve helt autonomt. F.eks. fra rådhuspladsen og ud til lufthavnen, hvor man så stiger om til større Airbus passagerfly.
Som altid konkurrerer Airbus direkte med amerikanske Boeing om den nye flytype. Begge flygiganter ser en stor fremtid i eldrevne helikoptere, der fungerer som minibusser eller som taxaer.
Både Airbus og Boeing kæmper med tekniske problemer på nuværende tidspunkt. Derfor vil de første prøveflyvninger foregå over ubeboede marker. Starter og landinger i midten af en by – eller flyvninger hen over villakvarterer – kommer først til at ske næste år eller endnu senere.
De to flygiganter har desuden en anden alvorlig hurdle at passere. Det er lovgivningen. Ingen lande i verden har indrettet deres regler eller tilladelser til flyvende biler. Derfor foregår der allerede nu livlig aktivitet hos både EU og i flere landes ministerier.
Også den tyske bil-industri viser et åbent sind over for fremtidens flyvende taxaer. Mercedes koncernen har således investeret i den lille tyske teknologi fabrik Volocopter, der allerede har sine flyvende taxier til praktisk afprøvning i Dubai,
Volocopter arbejder også sammen med Frankfurts store lufthavn, der er gået i gang med at bygge en særlig ”heliport” til formålet. Ideen er, at travle forretningsfolk kan komme frem og tilbage fra byens city med alle de store banktårne og til lufthavnen på få minutter.
Den nye CityAirbus får en rækkevidde på 50 kilometer og en tophastighed på 120 kilometer i timen. Den er derfor bedst egnet til småture over en storby. Folk vil næppe bruge den til transport mellem forskellige byer.
Diskussionen er også begyndt om, hvorvidt navnet ”lufttaxa” eller ”flyvende taxi” ikke i virkeligheden er lidt vildledende. Det nye minifly vil ikke kunne bevæge sig frit mellem to vilkårlige adresser. I stedet vil det flyve på faste ruter mellem ”heliports” inde i byen og lufthavne eller krydstogthavne uden for centrum.
Sådan rigtig udbredt regner trafik-eksperter med, at de flyvende taxier bliver fra omkring 2025. Til den tid vil vi også se de første små eldrevne passagerfly i lufthavnene….
Skriv et svar