.Det kommer næppe som en overraskelse, at der er forskel på, hvad de forskellige aldersgrupper ønsker på deres ferie. Det har vi alle sammen oplevet på egen krop, når flere generationer tager sammen på ferietur sydpå.
Forskelle bliver nu demonstreret og understreget i en ny analyse fra den store rejse-arrangør Apollo. Den har som overskrift, at ældre vil have natur – de yngre vil shoppe og dyrke sport.
Ifølge undersøgelsen ønsker tre af fire (76 pct) af de ældre at få natur- og kultur-oplevelser, når de har pakket kufferten og taget udenlands med et passagerfly. Med ældre menes mennesker mellem 60 og 69 år.
Helt anderledes hos de unge mellem 20 og 29. Her er shopping mulighederne det vigtigste – hos 36 pct – men også sport og underholdning står højt på agendaen i denne aldersgruppe.
Måske lidt overraskende er, at alle – på tværs af generationerne – er enige om, at der skal være god plads til afslapning på ferien.
Tilsyneladende har de yngste mest brug for hvile (81 pct), mens der er mere energi i de gamle. Kun 38 pct. af de over 70-årige holder ferie for afslapningens skyld.
Apollo har interviewet 1.017 danskere fra hele landet til sin nye analyse. Den afslører også, at der er markante forskelle på, hvad mænd og kvinder vil med deres ferie:
Begge køn er rørerende enige om, at natur-oplevelser er vigtige – 64 pct hos både mænd og kvinder. Men så er lighederne også forbi.
33 pct. af kvinderne vægter shopping højt. At gå i butikker gider kun 23 pct. af mændene. Omvendt vil 44 pct af herrerne gerne gå på opdagelse i lokale gastronomiske oplevelser mod 38 pct. af damerne.
Desuden er mænd – hvor overraskende – mere tilbøjelige til at bruge feriedagene på underholdning end kvinder. Mere præcist 14 versus 11 pct.
”En ferie har altid og vil også fremover dele vandene, næsten uanset hvem man rejser med. Et kompromis eller to er en nødvendig øvelse hos de fleste, der vil tage på ferie sammen,” forklarer Glenn Bisgaard. Han er kunde- og kommunikationschef hos Apollo.
”Heldigvis kan de fleste ferie-destinationer i dag tilbyde noget for enhver smag. De har et mix af natur, kultur, shopping, underholdning og gode restauranter,” fortsætter han.
Apollo kan dog også mærke en trend i retning af, at flere rejser på egen hånd eller finder andre med de samme interesser som dem selv.
Familie-ferier er bestemt ikke yt, men mange supplerer med en ekstra ferie, hvor de kan dyrke deres personlige hobbies og interesser.
Det kan både være at kaste sig intenst over den lokale madkultur, kigge på oldtids minder hele dagen eller dyrke den sport, som samleveren eller resten af familien slet ikke forstår.
Apollo har derfor udviklet det nye koncept Premium rejser. Det er rejser for folk, der gerne vil opleve tingene sammen med andre, der har samme interesser.
Det kan f.eks. være de 29 pct. af Apollos Premium kunder, der er nørder med hensyn til lokal arkitektur og kultur på de forskellige rejsemål….
Skriv et svar