Efter årtier i krise forsvinder navnet Alitalia fra den 15. oktober. Så går Italiens nye nationale flyselskab ITA på vingerne.
Det bliver med en flåde på 52 fly, der gerne skal vokse til mindst det dobbelte i 2025. Det sker med udelukkende Airbus maskiner, mens de ældre Boeing 777’ere, som ITSA har arvet fra Alitalia skal sælges så hurtigt som muligt.
Ligesom Alitalia lever det nye ITA – Italia Trasporto Aereo – på regeringens nåde og velvilje. Politikerne i Rom har postet milliarder i flyselskabet og har indtil videre fået godkendelse fra EU hver gang.
Den italienske regering venter, at det vil fortsætte i de kommende år, når den skal betale penge til de mange nye fly.
Ifølge italienske medier drejer det sig om Airbus A320neo til de kortere ruter og A330-900 til de lange. Allerede næste år skal ITA’s flåde være udvidet til 78 maskiner og om fire år være vokset til 105.
ITA får lov til at overtage 85 procent af Alitalias pladser – de såkaldte ”slots” – i Milanos Linate lufthavn. I Roms Fiumicino er det kun 43 procent.
Det nye flyselskab kommer til at lette til urolige vejrforhold: Mens Alitalia har ligget underdrejet i de seneste par år efter sin betalings-standsning, har udenlandske lavpris-selskaber som Wizz Air, easyJet og Ryanair taget for sig af retterne, De dominerer i dag Italiens flyruter….
(Indledningsfoto til artiklen: pkozmin / Pixabay)
Skriv et svar