(Opdateret) Som så meget andet i det herlige land Italien – bare tænk på de hurtigt skiftende regeringer – har den civile luftfart også være kaotisk gennem mange år.
Forvirringen ser imidlertid ud til at fortsætte, når man skal finde ud af, hvem man skal flyve med til og fra Italien, når det ikke lige er med SAS eller et af lavpris-selskaberne.
For kun tre måneder siden åbnede Italiens nye statslige flyselskab ITA – Italia Trasporto Aereo. Det var bygget på ruinerne fra det konkursramte Alitalia og fik bl.a. EU-støtte til at lette med både 50 gamle Alitalia fly og bestille 70 nye hos Airbus.
Nu ser det imidlertid ud til, at ITA Airways skal skifte navn til det gamle Alitalia. Strikt imod, hvad ITA sagde i oktober, hvor man mente, at Alitalia brandet havde et for dårlig ry.
Ifølge Italiens største avis ”Corriere della Serra” vil ITA genbruge Alitalia navnet på visse flyruter. Formentlig på de korte og mellemlange indenrigs og i Europa, mens flyene skal lakeres med ITA’s nye blå farve på de lange.
En af begrundelserne skulle være, at ITA har betalt 90 millioner euro for rettighederne til Alitalia navnet, så ingen konkurrenter udefra kan udnytte det til egen fordel. Nu vil ITA tjene disse penge hjem igen via billetsalg.
Desuden kunne ITA spare på udgifterne ved at genbruge gamle uniformer og mange andre ting i fly og kontorer, hvor Alitalia logoet er trykt på.
Den endelige beslutning bliver taget den 31. januar, hvor ITA har sit næste bestyrelsesmøde. Sandsynligheden taler for, at flyselskabet vil bruge begge navne.
I den forbindelse nævner ”Corriere della Serra”, at også andre flyselskaber som f.eks. Lufthansa bruger flere navne på sine fly. Tyskernes lavpris-selskab hedder således Eurowings.
Også British Airways og nordiske SAS er på vej med at dele deres selskaber op i flere separate. Hos SAS er det Connect og Link, hvor førstnævnte skal servicere europæiske ruter, mens Link skal overtage de små og regionale.
Spændende bliver det at se, om bestyrelsen for ITA også skal drøfte en fremtid med en ny udenlandsk medejer.
I øjeblikket ejes ITA 100 procent af den italienske stat, men italienerne skulle være ivrige efter at sælge 40 procent til f.eks. Lufthansa. Også IAG gruppen med British Airlines har vist interesse, mens amerikanske Delta Air Lines afviser.
Det seneste nye rygte fra Rom er, at Lufthansa og den schweiziske rederi-gigant MSC vil gå sammen og overtage majoriteten i ITA og dermed også Alitalia. En afgørelse om sådan et fælles opkøb ventes taget inden for de næste tre måneder….
(Indledningsfoto til artiklen: ITA)
Skriv et svar