Den italienske flybranche er lige så kaotisk som den offentlige sektor og de hyppige regerings-skifter i støvlelandet.
Det gælder ikke mindst den efterhånden mange-årige diskussion om Italiens nationale flyselskab – Alitalia – der er gået konkurs op til flere gange.
Mens regeringen i Rom har postet milliarder i det kronisk urentable flyselskab, har frække udenlandske lavpris-selskaber som easyJet eller Ryanair overtaget en stor del af de italienske indenrigs-ruter.
Italien har nu besluttet at oprette et nationalt flyselskab igen. Helst under det velkendte navn Alitalia. Det går bare ikke. EU’s konkurrence-vogtere under Margrethe Vestager har sagt ”no”.
Ifølge det italienske medie “L’Espresso” kræver EU bl.a, at Alitalia skifter navn. Ellers vil Bruxelles afvise Roms planer om give flyselskabet tre milliarder euro – ca. kroner – i statshjælp.
Alitalia har været i betalings-standsning siden 2017. I mellemtiden har skiftende regeringer bl.a. forsøgt at fusionere Alitalia med Italiens statslige jernbaner eller lokke store udenlandske flysselskaber som f.eks. Delta Air Lines eller Lufthansa til at overtage.
Intet lykkedes.
Ud over navneskiftet kræver EU også af Italien, at værdierne i det gamle Alitalia skal afvikles på en transparent måde. De må ikke bare overføres til et nyt selskabn.
Desuden skal italienerne sælge Alitalias handling- og fly-reparations-forretninger. Tilbage må kun stå et rent flyselskab, der konkurrerer på lige vilkår med alle andre.
Indtil nu Alitalia humpet rundt med 52 fly. En stor del af denne urentable flåde skal afvikles, inden et nyt nationalt flyselskab får lov til at gå på vingerne med udgangspunkt i lufthavnene Fiumicino i Rom og Linate i Milano.
Den italienske regering har ellers vist sig meget optimistisk og lovet, at det nye Alitalia allerede vil køre med overskud i 2022. Det må have været en kalkulation uden Corona krise….
(Indledningsfoto til artiklen: Anna Zvereva / Wikimedia)
Skriv et svar