De fleste ville jo nok mene, at den store bølge i flytrafik her i vinter ville gå mod syd – ned til de varme områder på De Kanariske Øer eller Tyrkiet.
Der er da også helt klart en stigning i antallet af bookinger til Tenerife, Gran Canaria og de øvrige solskins-øer ud for Afrikas nordvestlige hjørne.
Årets store overraskelse og virkeligt trendy vinter-rejsemål ligger imidlertid i den helt anden ende af Europa. Helt bogstaveligt.
Trenden siger nemlig Lapland. Både i Norge, Sverige og Finland i denne vinter. For at se ægte sne, ægte nordlys og ægte rener.
Og fremgangen er ikke rent nordisk.
OK – både hjemmebane-selskaberne SAS, Finnair og Norwegian med datterselskabet Widerøe har udvidet deres afgange til det nordlige Skandinavien.
Mere interessant er det at se normalt mere sydligt placerede flyselskaber sende den ene nye afgang op til polarcirklen.
Det gælder bl.a. Lufthansa, Eurowings, British Airways eller det engelske lavpris-selskab easyJet.
I Finland bliver travlheden endnu større. Faktisk så meget, at fire regionale finske lufthavne får 24 nye ruter sydfra. Det er seks flere end sidste vinter.
Blandt dem er Ryanair til Rovaniemi fra Milano i Italien, Discover Airlines fra Frankfurt til Kittilä eller Edelweiss Air fra Zürich i Schweiz til Kittilä.
Tre af flyselskaberne – Ryanair, Edelweiss og Discover – har sågar meddelt, at deres ruter bliver hel-års. Ikke længere kun i vintersæsonen.
Den store efterspørgsel har givet det nationale finske lufthavns-selskab Finavia et luksus-problem. Der er ved at være udsolgt med pladser til passagerfly.
To af de små laplandske lufthavne er nu blevet tvunget til at koordinere deres starter og landinger indbyrdes for at undgå overbelastning. Det, der i fly-sprog kaldes slot-fordeling.
Det er Kittilä og Rovaniemi, hvor sidstnævnte får ekstra travlt i december. Rovaniemi er nemlig lufthavnen, der ligger ved julemandens landsby….
(Indledningsfoto til artiklen: 66 North / Unsplash)
Skriv et svar