Da et ATR72-500 fra Alsie Express her til morgen klokken 0700 lettede fra Sønderborg Lufthavn mod København, var det første fly nogensinde på en dansk indenrigs-rute, der bevægede sig på bæredygtigt brændstof.
Den nye bio-benzin er fremstillet af organisk materiale som f.eks. rest-olier fra fødevare-industrien. Det er sket i samarbejde med Sønderborg Lufthavn samt DCC & Shell Aviation.
Morgenens Danmarkspremieren i Sønderborg er første skridt på vejen mod en fremtid, hvor danske indenrigs-flyvninger gradvist sænker deres klima-aftryk. A
Alsie Express forventer en reduktion i CO2-aftrykket fra det nye bæredygtige flybrændstof svarende til omkring fire procent af den årlige CO2-udledning fra i flyvningerne på ruten mellem Sønderborg og København.
Det nye brændstof bliver leveret af DCC & Shell Aviation, som i forvejen forsyner de danske lufthavne med flybenzin – også kaldet kerosin.
Brændstoffer er lavet af det finske selskab Neste, der er en af verdens førende inden for udvikling af biobaserede brændstoffer.
Brændstoffet, der officielt hedder Neste My Renewable Jet Fuel, er bæredygtigheds-certificeret i henhold til ISCC.
Det reducerer CO2-aftrykket fra flybrændstoffet med op til 80 procent – sammenlignet med fossilt flybrændstof.
I udlandet forsyner Shell Aviation i forvejen virksomheder som Amazon, DHL Express og Lufthansa med samme type bæredygtigt flybrændstof, der nu indføres på ruten Sønderborg-København.
I fremtiden forventer DCC & Shell Aviation også at kunne forsyne danske lufthavne og flyselskaber med bæredygtigt flybrændstof lavet på rest-produktet fra danske rensningsanlæg. Det skal ske via et HTL-projekt i Aalborg.
DCC & Shell Aviation venter desuden, at rent brint-baseret flybrændstof bliver tilgængeligt for luftfarten inden 2030….
(Indledningsfoto til artiklen: Alsie Express)
……..
Skriv et svar