Jeg har ved flere lejligheder skrevet om her på Trends & Travel, hvordan Venedig forsøger at beskytte sig mod invasionen af turister, der slider enormt hårdt på den gamle, smukke by.
Venedig vil f.eks. flytte de største krydstogtskibe til en havneby, der ligger 40 kilometer fra centrum. I dag kan de store skibe med tusinder af turister ombord ankre op helt ind i Venedigs centrum, hvor de med deres 14-15 etager rager over tagene på selv de højeste bygninger.
Venedig har også indført adgang forbudt for biler udefra. Kun lokale beboere, busser og varevogne med ærinde inde i byen.
Desuden har man delt Venedig op med gærder, så der er områder inde i bycentret, hvor kun lokale indbyggere har adgang. Det drejer sig bl.a. om en stor del af de mindre kanaler.
Nu er den store turist sæson indledt, og Venedig har skærpet sine forholdsregler yderligere mod ”overturisme”.
Byen har ganske enkelt indført skrappe ”ordensregler” for, hvordan de dagligt omkring 60.000 turister skal opføre sig. Bliver de overtrådt, vanker heftige bøder.
Turisterne må f.eks. ikke sætte sig ned på gader, pladser eller broer. Heller ikke på turist-attraktionernes trapper. Hvis de tilmed sætter sig ned for at spise en sandwich eller en is, er bøden dobbelt så høj.
Ifølge den engelske avis ”The Observer” kan den slags forseelser blive straffet med bøder op til 200 euro – 1.500 kroner.
Man må heller ikke fodre de tusinder af duer, som sværmer over den berømte Markusplads. Bøde 200 euro.
Det er også taksten for at efterlade mad eller skrald på gaden, at spadsere rundt i Venedig i badetøj eller vise sin bare mave og navle.
Så er det langt billigere at blive taget for at cykle rundt inde i Venedig – 100 euro i bøde. Hvem der ellers som turist har adgang til en cykel, for Venedig er slet ikke så cyklist-venlig som danske storbyer med cykelstier og den slags.
Det allerværste, man kan gøre – ud over naturligvis at udøve hærværk mod gamle bygninger – er at tage en svømmetur i en af Venedigs berømte kanaler.
Det er i sig selv ikke særlig sundt, for Venedigs kanaler er langt mere forurenede end f.eks. Københavns havn, der har rent badevand næsten overalt. Men skulle man i kådhed tage et bad alligevel, koster det 450 euro – 3.400 kroner.
Lige så dyrt er det at tisse i kanalerne fra f.eks. den berømte Rialto bro – hvis man skulle blive opdaget.
Det er der ikke altid den store risiko for. Venedig har nemlig kun udkommanderet et korps på 15 mand, der skal holde øje med de mange turister og fungere som moralens vogtere. Assisteret af de lokale politi naturligvis.
Korpset kan let kendes på sine hvide veste med ”# Enjoy Respect Venezia” trykt på ryggen. De skal samtidig forsøge at forhindre, at grupper af turister – eller andre mennesker – står stille og blokerer for den flydende trafik på de smalle fortove, i de små gyder eller på de mange broer.
Nogle af de mange forbud har været i kraft i flere år, men Venedig har ikke gjort meget ved at håndhæve dem. Man er vel i Italien.
Det sker til gengæld i år, og reglerne kan næsten minde om Singapore, hvor man kan blive anholdt og lagt i håndjern, hvis man smider et cigaretskod eller et stykke brugt tyggegummi på et fortov.
De hvid-vestede vogtere skal tilkalde politiet, hvis der skal udstedes bøder – og de skal samtidig fungere som en slags venlige turist guider.
Hvis turister trænger til en vederkvægelse eller en tissetår, skal vogterne kunne henvise til den nærmeste cafe. På både italiensk og engelsk
Problemet er blot, at Venedig som så mange andre turist-magneter er blevet voldsom dyr i hovedsæsonen. Regn med, at en almindelig kop kaffe eller cappuchino koster 12 euro eller mere.
Venedig havde engang 175.000 indbyggere. Det var tilbage i 1950’erne. I dag er der kun 54.000, og hvert år bliver der 1.000 færre.
Venedigs bystyre og Italiens turistminister frygter, at den historisk enestående by på/i vandet ender som et Disneyland med originale kulisser….