Meget kunne tyde på, at vi snart ser et comeback for supersoniske passagerfly 20 år efter, at den sidste Concorde fløj mellem New York og London.
Et af verdens største flyselskaber – American Airlines – har nemlig bestilt og betalt 20 Overture overlydsfly fra den lille fabrikant Boom Supersonic. American har samtidig sikret sig en option på at købe yderligere 40.
Handelen er den hidtil stærkeste markering af støtte til Boom Supersonic. Den overgår selv den hensigts-erklæring fra United Airlines sidste år om at erhverve 50 Overture maskiner.
Det er pænt meget medvind for en lille fabrikant, der endnu ikke har bygget et eneste fungerende passagerfly.
Tidligere på året annoncerede Boom, at man ville bygge en samlefabrik for Overture fly nær Piedmont Trial International Airport i amerikanske North Carolina.
Boom planlægger at gå i gang med byggeriet af sin ”Overture Superfactory” senere i år. De første prototyper skal flyve i 2024, mens det første færdige fly skal trille ud af fabrikken i 2026. De første Overtures i rutefart ser vi nok ikke før i 2029.
Boom regner med, at Overture kan nå hastigheder på Mach 1.7 eller ca. 2.082 kilometer i timen. Tophastigheden nås udelukkende over vand, mens Overture nøjes med Mach 0,94 over land.
I praksis vil det betyde en flyvetid på godt tre timer mellem New York og London eller 4,5 timer mellem San Francisco og Tokyo. Rækkevidden for flyet er 7.870 kilometer, og Overture har plads til 80 passagerer.
Overture skal i øvrigt være et af verdens første ”nul-zero” rutefly. Det kan nemlig flyve på 100 procent bio- eller kunstigt benzin. I begge tilfælde uden at forurene med ét kilo CO₂..
Man kan håbe, at Overture flyver imod en bedre skæbne end sin europæiske forfader Dassault Concorde.
Det havde hensigts-erklæringer – og dermed ikke-bindende – køb af over 100 eksemplarer. Da flyselskaberne opdagede, hvor dyrt det var at holde Concorde i luften, trak de sig næsten alle tilbage. I sidste ende blev der kun bygget 12 eksemplarer til Air France og BOAC – forløberen for British Airways….
(Indledningsfoto til artiklen: Boom Supersonic)
Skriv et svar