Mange havne ville elske at få flere krydstogtskibe på besøg, fordi deres tusinder af passagerer lægger mange penge i afgifter og omsætning i lokale turist-attraktioner.
Omvendt er der også et stigende antal byer, som helst vil være fri – eller i det mindste få antallet af anløb af kæmpeskibene skåret ned.
Årsagen er den samme, som får flere og flere populære turist-byer til at protestere mod de mange besøgende fra udlandet. Risikoen for overturisme.
Venedig var den første kendte krydstogthavn, som fik smidt krydstogtskibe ud fra byens centrum. Skibene lægger nu til i en havn 40 kilometer fra den flydende by.
Siden har havne som f.eks. Amsterdam, Santorini, Dubrovnik, Sitka i Alaska eller Valencia og Mallorca i Spanien taget initiativer til at begrænse antallet af krydstogter.
Hver gang et af de store skibe lægger til, bliver byerne nærmest oversvømmet af kort-tids-turister, som kun er på besøg i få timer.
Kommer flere krydstogt-kæmper på samme tid, er der tale om en tsunami, som havnebyernes infrastruktur, restauranter og butikker slet ikke kan kapere.
Sidste år besluttede Amsterdams bystyre, at krydstogtskibe skulle flyttes ud i en nybygget havn, der ligger mere fjernt fra bycentrum end den nuværende. Den skal stå færdig i 2035.
Længe inden denne dato har den hollandske storby nu strammet op igen. Frem til 2026 skal antallet af krydstogt-besøg af store ocean-gående skibe halveres.
Det sker som opfølger på nye regler fra april, hvor antallet af flod-krydstogter i Amsterdam skal begrænses til højst 1.150 om året.
I øjeblikket får Amsterdam besøg af 190 store krydstogtskibe om året. Til sammenligning har København næsten det dobbelte.
Fra 2026 vil Amsterdam højst se 100, og der må kun ligge ét stort krydstogtskib til kajs ad gangen. Noget af en nedskæring.
Begrundelsen er ikke kun overturisme, men også et forsøg på at reducere forurening og fremme en mere klimarigtig turisme.
Sandsynligvis vil mange rederier blot flytte deres anløb fra Amsterdam til Rotterdam, for Holland med sin centrale placering i Vesteuropa kan de svært undvære til deres ruter.
Krydstogt-rederiernes branche-organisation CLIA advarer Amsterdam, at byen vil miste mange penge på sin beslutning om at halvere antallet af skibe og senere forbyde dem helt. I år skal krydstogter således lægge 105 millioner euro eller knap 800 millioner danske kroner i kommune-kassen….
(Indledningsfoto til artiklen: Cruise Port Amsterdam/ Facebook)
Skriv et svar