Det er ikke nogen hemmelighed, at Apples små elektroniske AirTag søgebrikker kan være meget praktiske at investere i.
Ikke mindst, når man rejser meget eller har en tendens til at glemme sine ting. Lige fra nøglebundter og håndtasker, til kæledyr, cykler og kufferter.
Det seneste nye eksempel kommer fra Denver i USA, hvor Sandra Shuster og hendes datter Ruby tog kampen op mod det store flyselskab United Airlines om en tilsyneladende forsvundet kuffert.
Shusters bagage, der var fyldt med dyrt udstyr til lacrosse sporten, forsvandt på en indenrigs flyvning fra Baltimore til Denver med en mellemlanding i Chicagos O’Hare lufthavn.
Kufferten dukkede ikke op på bagage-båndet i Denver, hvorefter Sandra Shuster kontaktede Uniteds kunde-service pr. telefon.
Flere opkald var forgæves og undskyldningerne forgæves, fortæller nyhedstjenesten CNN. Flyselskabet hævdede blot, at kufferten ikke kunne findes, og at hun kunne indsende en ansøgning om erstatning.
Da var det, at Sandra Shuster kom i tanker om, at hendes datter havde udstyret den dyre kuffert med en AirTag brik fra Apple.
Heldigvis kørte batteriet på AirTag’en stadig, og på datterens iPhone skærm kunne Sandra Shuster se, at kufferten befandt sig i Chicagos lufthavn.
United Airlines’ kundeservice afviste fortsat og forsøgte samtidig at nedgøre værdien af AirTags og andre lignende brikker, som kan søges trådløst.
Snarrådig, som hun er, besluttede Shuster at tage et fly tilbage til Chicago. Her tog det hende mindre end 30 sekunder at genfinde sin kuffert.
Den lå i Terminal 1’s baggage-kontor, hvor ingen tilsyneladende havde tænkt på at kontakte United Airlines eller kuffert-ejeren selv.
Efter Corona-pandemien er antallet af forsvundne kufferter vokset igen efter at have været dalet gennem flere år. Forklaringen er bl.a, at lufthavne ikke har ansat personale nok til baggage-håndtering’.
Det gør brugen af Apple AirTags og andre lignende brikker til f.eks. Android telefoner mere oplagt end nogensinde, hvad Sandra Shusters oplevelser er et fint bevis på.
United Airlines reagerede først selv, da CNN’s journalister henvendte sig. Så fik Shuster refunderet sine rejse-udgifter og tilbud om en rabat på hendes næste flyrejse….
(Indledningsfoto: Killspencer)
Skriv et svar