Det går ikke voldsomt godt med præcisionen hos de europæiske flyselskaber, når det gælder om at afgå og ankomme til tiden. I hvert fald ikke, når man sammenligner med deres konkolleger i andre verdensdele.
Kun to flyselskaber fra Europa når i Top-10 og bliver udstyret med en fem-stjernet rating hos det engelske konsulent-firma OAG, der har speciale i flyselskaber og lufthavne.
Dels er det på en flot sjette-plads Air Baltic fra Letland, som er et rimeligt kendt ansigt i danske lufthavne. Dels er det spanske Binter Canarias på en 10. plads. Binter forbinder primært mellem De Kanariske Øer og har 20 fly.
OAG’s netop offentliggjorte statistik dækker hele 2018 og kan derfor ikke direkte sammenlignes med de månedlige tal, som Trends & Travel viser fra OAG-konkurrenten FlightStats.
Flightstats giver et aktuelt billede på problemer i lufthavne og flyselskaber, som de måske ikke selv er herre over – f.eks. strejker. OAG derimod viser overordnede trends, som flypassagerer kan blive berørt af gang på gang.
OAG fortæller bl.a, at easyJet har gjort store forbedringer i punktligheden, selvom den britiske lavpris-specialist havde sit at se til med drifts-udfordringer i 2018.
Iberia fra Spanien og Alitalia klarer sig bedre end andre fire-stjernede flyselskaber fra Europa. Det er dog ikke godt nok til at lande i den globale Top-20. Iberia ligger på plads 21 og det ellers stærkt kriseramte Alitalia på 22.
OAG konstaterer til gengæld, at Europas største flyselskab – Lufthansa – glider markant ned ad listen. Lufthansa var hårdt ramt af strejker hos flyveledere i sommeren 2018 og må derfor nøjes med kun to stjerner hos OAG.
Ifølge OAG kostede flyveleder problemerne en stigning 14 pct. i forsinkelser i 2018. Noget tilsvarende kan sagtens ske her til sommer, da Eurocontrol og andre flyveleder-selskaber også i år har mandskabs-mangel.
Air Baltic, Binter og russiske Aeroflot er de eneste europæiske flyselskaber med fem stjerner hos OAG. KLM, Alitalia og Iberia har fire.
SAS gemmer sig helt nede på en skuffende 70. plads på OAG’s globale liste over de bedste flyselskaber til at lande til tiden i 2018. Det gjorde SAS i 75,4 pct. af tilfældene, hvilket kun kvalificerer til to stjerner.
Så klarer SAS rivaler som Norwegian og Finnair sig bedre. De lander henholdsvis på en 67. plads med 75,9 pct og en på position 64 med 76,8 pct. Det kvitterer OAG med to stjerner til Norwegian og tre til Finnair.
Man skal tage til Asien, hvis man vil være sikker på at flyve til tiden. Verdens mest præcise flyselskab i 2018 var Garuda fra Indonesien. Her ankom flere end ni af ti passagerfly uden forsinkelser.
Her er de 13 flyselskaber i verden, som OAG giver fem stjerner. Tallet angiver procenten af landinger, der var mindre end 15 minutter forsinket i 2018:
- Garuda – Indonesien – 91,6 pct.
- Fuji Dream Airlines – Japan – 90,5
- Copa Airlines – Panama – 90,2
- Star Flyer – Japan – 90,0
- Skymark Airlines – Japan – 89,2
- Air Baltic – Letland – 88,3
- Hawaiian Airlines – USA – 87,8
- AirDo – Japan – 87,8
- Bangkok Airways – Thailand – 87,4
- Binter Canarias – Spanien – 87,3
- Uni Airways – Taiwan – 86,5
- All Nippon Airways – Japan – 85,2
- Aeroflot – Rusland – 84,7
Skriv et svar