Corona pandemien har på mange måder vendt op og ned på verdens-situationen. Det mærkes både i dagligdagen, men måske mest i rejsebranchen der oplever den største nedtur i historisk tid.
Gennem over 20 år har lufthavnen i amerikanske Atlanta f.eks. haft status som verdens største. Ingen har kunnet truet Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport.
Men så kom Corona.
I 2020 røg Atlantas enorme lufthavn ned på den globale andenplads- Slået af Bai Yun International i kinesiske Guangzhou med 43,8 millioner passagerer. 900.000 flere end Atlanta.
Det viser netop offentliggjorte tal fra lufthavnenes branche-organisation ACI, hvis Top-10 er nærmest uigenkendelig, hvis man også har studeret den i tidligere år.
I 2020 lå syv af verdens ti travleste lufthavne i Kina. Tre lå i USA. Ikke en eneste fra Europa.
De store ændringer kan selvfølgelig forklares med Corona: Mens det meste af verden lå underdrejet sidste år, var Kina det første land, som kun ud af krisen.
Kinas lufttrafik er endnu ikke på niveauet fra 2019, men kineserne kan nøjes med en halvering i antal passagerer og afgange, mens Europa taler om et minus på 90 procent.
Guangzhous rejse til den globale førsteplads er i sig selv forbløffende. I 2019 lå lufthavnen i det sydlige Kina kun placeret som nummer 11 i verden.
Nu er Guangzhou hoppe direkte op som nummer ét – trods en nedgang på 40,4 procent i passagertal. Med andre ord har alle andre lufthavne klaret sig markant dårligere.
Det bekræftes bestemt også af de nye statistikker fra ACI:
Globalt set gik passagertallet i verdens større lufthavne tilbage med 64,6 procent. De 10 største klarede sig relativt bedre med et minus på 45,7 procent, mens Atlanta tog en nedtur på 61,2 procent.
Helt anderledes så det ud med cargo trafikken i Top-10 lufthavnene. Den gik nemlig frem med tre procent.
Ifølge ACI skyldes det en stærkt stigende efterspørgsel efter farmaceutiske produkter, værnemidler som f.eks. masker samt en øget online handel.
(Indledningsfoto til artiklen: Rudy and Peter Skitterians / Pixabay)
Skriv et svar