En overgang for nogle år siden gik der seriøs mode i, at flyselskaberne gjorde deres sikkerheds-videoer ombord mere interessante.
Normalt er videoerne, der bliver afspillet, inden flyet letter, gaab-kedelige. Kun få passagerer kigger på dem, selvom de jo er vigtige nok med deres informationer om nødudgange, iltmasker og svømmevestes placering i kabinen.
Flere flyselskaber brugte formuer på at få produceret sjove videoer. Mest berømte er nok videoerne fra Air New Zealand, der brugte kendte popmusikere til formålet.
British Airways hyrede ingen ringere end Mr. Bean alias Rowan Atkinson. Turkish Airlines brugte LEGO figurer. Virgin Atlantic viste en hel rock-musical på sine passagerflys skærme. Selv SAS hoppede med på bølgen dengang.
Her under Corona har sikkerheds-videoerne været lige så triste som rejsebranchen i det hele taget. Heldigvis sker der nu noget igen.
Ofte upåagtede Brussels Airlines fra Belgien har i et stykke tid vist sikkerheds-procedurerne i en ganske morsom tegnefilm. Den har siden 1. august fået konkurrence af en flot musik-videoer på flyselskabets lange ruter.
https://www.youtube.com/watch?v=wcDDxty3zdAhttp://
Hovedpersoner i den nye fire minutter lange video er det kendte popband Hooverphonic, der bl.a. repræsenterede Belgien ved European Song Contest 2021.
Læg mærke til teksten i videoen og ikke kun den fængende musik. Teksten er nemlig præcist de sikkerheds-procedurer, der normalt bliver læst op.
Undervejs har flyselskabet også smuglet henvisninger til andre kendte belgiske kunstnere som f.eks. maleren Rene Magritte
”Brussels Airlines har i mange år været en flyvende ambassadør for belgisk øl, vine og chokolade. Nu hører belgisk musik også til udvalget,” skriver flyselskabet.
(Indledningsfoto: Brussels Airlines)
Skriv et svar