Passagerernes håndbagage volder i stigende grad flyselskaberne problemer. Derfor vil vi nok i den kommende tid opleve flere restriktioner på den front, end vi allerede mærker i dag.
Problemerne er nemlig flere:
- Håndbagagens vægt, der sjældent overholder reglerne, når både kabine-kuffert, laptop-taske, rygsæk, overtøj og indkøbsposer tælles sammen.
- Håndbagagens størrelse og omfang, der overstiger den plads, flyene har i deres overskabe og under sædet på rækken foran.
- Den ekstra tid, det koster at få boardet et fly, når alle passagerer har bagage med i kabinen – og ikke kan finde plads til den.
Flere flyselskaber tager sig nu betalt for håndbagage. Andre flytter allerede ved check-in i lufthavnen håndbagage over fra kabine til lastrum.
Det østrigske flyselskab Austrian, der hører til Lufthansa koncernen, har derfor strammet sine regler og procedurer for håndbagage.
Austrian undersøger således meget oftere end før passagerernes håndbagage, når de står ved check-in og venter på deres boarding-kort.
Den ekstra kontrol er ikke altid frivillig. Ifølge ”Radio Wien” er Austrians personale ved check-in diskene fået besked på at måle passagerernes håndbagage ved selv den mindste mistanke om overskridelse af regler. Se igennem fingre ved overvægt er slut:
”Vi har indført de skrappere regler for at sikre, at vores rutefly kan lette uden forsinkelser,” siger en talskvinde fra Austrian Airlines til den østrigske radiostation.
”I december og januar så vi desværre flere eksempler på forsinkede flyafgange, fordi det tog ekstra tid at pakke passagerernes håndbagage på en forsvarlig måde,” fortsætter hun.
Hos Austrian må håndbagage maksimalt veje otte kilo og måle 55 gange 40 gange 23 centimeter. I Economy og Premium Economy kan man tage ét styk med – på Business Class to….
(Indledningsfoto til artiklen: Pixabay)
………..
Skriv et svar