Corona krisen har også hårdt fat i krydstogt-branchen, der forsøger at skære ned i udgifterne ved at sende ældre skibe på pension eller sælge dem fra.
Det er dog første gang, at vi nu hører om, at et helt krydstogt-rederi bliver solgt fra for at strømline sin organisation til en (forhåbentlig) bedre tid efter Corona.
Ikke desto mindre er det præcist, hvad der sker hos verdens næststørste krydstogt koncern Royal Caribbean med base i Miami.
Royal Caribbean vil fremover koncentrere sig på tre rederi mærker. Det er gået ud over Azamara, som hidtil har været Royals luksus brand.
Køber er det I turist-sammenhæng ukendte investerings-selskab Sycamore Partners, der har betalt 201 millioner dollars for Azamara. Det svarer til godt 1,2 milliarder kroner.
Sycamore kom senest i overskrifterne sidste sommer, da selskabet forsøgte at købe den kendte stormagasin kæde JCPenney ud af konkurs og omdøbe 250 butikker til Belk. Det lykkedes ikke.
Azamara råder over tre krydstogt-skibe i den absolutte luksusklasse. Azamara Quest, Azamara Pursuit og Azamara Journey er alle omkring 20 år gamle.
Efter frasalget vil Royal Caribbean koncentrere sig om sine tre rederier Celebrity Cruises, Silversea og Royal Caribbean International….
(Indledningsfoto til artiklen: Ivan T / Wikimedia)
Skriv et svar