British Airways (BA) plejer at være både glad og stolt over sin flåde af Boeing 787 maskiner. Så stolt, at flyselskabet gav tre af sine jumboer en særlig lakering i anledning af BA’s 100-års jubilæum sidste år.
Sammen med Lufthansa råder briterne over verdens største flåde af det ikoniske fly,der har kælenavnet ”luftens dronning”. 28 eksemplarer for at være præcis.
Men det alt sammen før marts, hvor Corona krisen kom snigende ind i Europa.
Den farlige virus betød et næsten totalt stop for civil luftfart. Alle flyselskaber måtte gen-overveje deres fremtidige rute-strategi, og de fleste skar ned på de største fly først.
Tiden efter Corona er ikke længere tid fire-motorers jets, der kan tage mange hundrede rejsende ad gangen.
Fremtiden er mindre flytyper som f.eks. Airbus A321 XLR, der kan flyve over Atlanten meget billigere end Boeing 747 og Airbus A380.
Heller ikke hos British Airways er der plads til jumboen længere. Med øjeblikkelig virkning vil briterne droppe Boeing 747. Flyene vil enten blive forsøgt solgt til anden side, eller de bliver skrottet.
Den endelige beslutning er ikke gennemført endnu. BA skal først forhandle med fagforeningerne om sine planer.
Tusinder af arbejdspladser hænger nemlig sammen med flyselskabets Boeing 747 – piloter, kabine-personale, mekanikere, servicefolk på jorden osv.
Det er et storst spørgsmål, om de arbejdspladser forsvinder sammen med jumboen. Det er nok sandsynligt, for British Airways har allerede før Corona krisen meddelt, at selskabet må fyre 13.000 ansatte.
Helt nye er jumboerne hos BA bestemt ikke. Det nyeste eksemplar er over 20 år gammelt. Flyselskabet har derfor længe haft planer om at sende sine jumboer på pension senest i 2024. Den plan er nu blevet fremskyndet som følge af Corona krisen.
I øvrigt er British Airways bestemt ikke det eneste flyselskab, der siger farvel til ”luftens dronning”. Lufthansa er også i gang, og det samme er Qantas i Australien.
For næsten 50 år siden overtog Qantas sin første Boeing 747. Den sidste ruteflyvning til Sydney blev gennemført i marts. Lige inden Corona virussen ramte landet.
Qantas har otte jumboer tilbage, der lige nu bliver sendt ud på deres officielle afskeds-rejser med indenlands afgange fra Sydney, Brisbane og Canberra,
Den allersidste rejse foregår den 22. juli, hvor afgang QF7474 vil tage et par runder over Sydney, strandene, den berømte Harbour Bridge og operahuset.
Over Hars Aviation Museum i Sydney vil jumboen vippe med vingerne for at vise respekt over for alle de herlige gamle flyvende maskiner, som bliver udstillet dér – og som Qantas sidste Boeing 747 formentlig bliver en del af snart.
Qantas har besluttet, at al overskuddet fra de sidste 747-flyvninger vil blive doneret til til museet….
(Indledningsfoto til artiklen: Bilal El-Daou / Pixabay)
Skriv et svar