Man kan undre sig lidt over timingen.
I en tid, hvor der er langt mellem passagererne og rigeligt med plads ombord, sætter easyJet sine bagage-priser op og bruger undskyldningen, at det er for at undgå flyforsinkelser på grund af mange kufferter.
Men ok – som andre flyselskaber mangler easyJet penge i kassen i disse trange Corona tider. Kan man tjene en skilling ved at bonne de lavest betalende passagerer for lidt ekstra, bliver det gjort.
Fra den 10. februar 2021 følger easyJet i hælene på sine lavpris-rivaler Ryanair og Wizz Air og tillader ikke længere kufferter i flyets kabine, medmindre man lægger kroner for det. Kun en lille taske må medbringes ind i maskinen.
Denne praksis bliver (desværre) mere og mere udbredt hos især lavpris-selskaberne:
De har opdaget, at flere og flere passagerer rejser med håndbagage alene, som de vil placere i skabene over deres sæder.
Det gør de for at undgå at checke deres kuffert ind og få den lagt i flyets lastrum. Det betyder nemlig ekstra ventetid efter ankomsten ved lufthavnens bagagebånd.
”Ankomst og afgang til tiden er vigtigte for vores kunder. Vi ved, at forsinkelser ofte opstår, når der ikke er plads til bagagen i selve kabinen, og den skal flyttes ned i lastrummet,” siger easyJets kommercielle direktør Robert Carey.
For de fleste rejsende betyder nyheden kun én ting. De skal fremover betale for deres kabine-kuffert.
Fra februar må easyJet passagerer kun tage en taske med sig ombord, hvis den kan ligge under sædet foran dem.
Det vil sige, at den maksimalt må måle 45 gange 36 gange 20 centimeter. Eller nogenlunde som en attaché-mappe og en lille rygsæk.
Tidligere – og frem til den 9. februar – kan man stadig medbringe et styk bagage på 56 gange 45 gange 25 centimeter. Det er f.eks. mange små trolleys, kabine-kufferter eller sportstasker.
Hvis man fortsat vil have sin bagage med i kabinen, når man flyver med easyJet, må man til lommerne – og det kan ske på flere måder:
Man kan f.eks. melde sig ind i flyselskabets Frequent Flyer klub easyJet Plus, hvilket koster 249 euro om året.
Man kan også booke et sæde helt fremme i flyet eller med mere benplads. Det koster merpris.
Eller man køber en FLEXI billet til sin flyvetur. Den koster også ekstra – mindst 11 euro pr. strækning.
Vi må nok regne med, at forbilledet fra Wizz Air, Ryanair og nu easyJet vil smitte af på andre flyselskaber i fremtiden.
Deres ”rene” billetter er ofte meget billige, men det er de ikke længere, når først alle afgifter og ekstra betalinger kommer oveni.
Hvis det kan være en trøst, er easyJets nye grænser for gratis kabine-bagage stadig bedre end hos ærkerivalen Ryanair. Her må tasken kun måle 40 gange 25 gange 20 centimeter….
(Indledningsfoto til artiklen: easyJet)
Skriv et svar