Flyvning og luftfart er fortsat domineret af mænd. Måske lige bortset fra flyselskabernes check-in skranker og passager-flyenes kabiner, hvor stewardesser er i flertal.
Flere flyselskaber gør en ekstra indsats for at få flere piger og unge kvinder til at interessere sig for et job i luftfart. Det må meget gerne være som piloter eller flymekanikere, hvor mændene er i stærkt overtal.
I den vestlige verden er kun omkring fem procent af piloterne i rutefly kvinder. Andelen stiger, men slet ikke hurtigt nok, mener flyselskaber og kvindesags organisationer.
Det britiske lavpris-selskab forsøger f.eks. at skabe opmærksomhed ved at lave skægge Hollywood-lignende biograf-reklamer og YouTube film med en lille pige i hovedrollen som pilot.
Desuden samarbejder easyJet med den velgørende organisation Girlguiding om at få 200.000 piger og unge kvinder i tale. Hvert år inviteres de på et mini-kursus, der slutter med en gratis flyvetur.
easyJets kolleger fra Virgin Atlantic sigter efter lidt mindre piger med sin nye kampagne. Her er Richard Bransons flyselskab gået i alliance med legetøjs-giganten Mattel om at få fremstillet en helt særlig kollektion af Barbie dukken.
Barbie kommer således både i flot pilot-uniform, iført mekaniker overall og klædt som stewardesse hos Virgin Atlantic.
Baggrunden er, at kun 3,2 pct. af Virgins piloter er kvinder. Hos British Airwats er det 5,9 pct og hos Lufthansa syv pct. Målet for easyJet er 20 pct. kvinder i cockpittet i 2020.
Legetøjs-fabrikanten Mattel har også selv travlt med at komme væk fra stereotype kvinde-billeder, som Barbie dukken har været eksponent for.
I dag fås Barbie både som astronaut, brandmand, politi-betjent – og altså også snart som pilot og som flymekaniker – komplet med sikkerhedssko, refleks-vest og høreværn.
De nye Barbie dukker i Virgin Atlantic look ventes at komme i handelen før jul….
Skriv et svar