Mens almindelige ferierejsende er vendt tilbage i stort tal igen hos flyselskaberne, går det mere langsomt med at lokke forretningsfolk ud at flyve igen.
Mange virksomheder har brugt Corona pandemien til at genoverveje deres normale arbejdsformer. I den forbindelse har mange opdaget, at de sagtens kan undvære mange business rejser og erstattet fysiske møder med videokonferencer. De sparer både tid og penge.
Det er et udpræget problem for de såkaldte full-service-flyselskaber som f.eks. SAS, der plejer at tjene de store penge på forretningsfolk. De betaler nemlig fuld pris for billetter mod at få mere plads og bedre service undervejs.
En ny analyse foretaget af det store internationale bagage-opbevarings-firma Bounce afslører, hvilke flyselskaber der vil klare sig bedst i konkurrencen om de eftertragtede forretningsfolk.
Bounce’s specialister har nemlig analyseret 56 kendte flyselskaber på deres business class kvaliteter.
De er blevet sammenlignet på f.eks. kabine-indretning og sæder, service niveau, inflight underholdning, lufthavns lounges, måltider og drikkevarer ombord samt gratis bekvemmeligheder – amenities – ombord.
Til sidst har de fået en samlet score og en placering blandt enten verdens 10 bedste eller de 10 værste flyselskaber for forretningsfolk.
SAS lander på hverken den ene eller den anden liste. I Bounce’ vurdering finder vil SAS på en 18. plads af de 56 bedømte flyselskaber. SAS scorer topkarakteren 10 i drikkevarer, men triller ned på 7 i service og amenities. Tilsammen giver det en score på 8,14.
Verdens bedste flyselskab på business class er ikke uventet Singapore Airlines, der altid er vant til at rangere i toppen af kvalitets-ranglister.
Hos Bounce scorer Singapore Airlines topkarakter i både måltider, drikkevarer, service og underholdning. Ingen af de syv bedømmelses-punkter ligger under ni points. Alt i alt sikrer det en suveræn førsteplads med en score på 9,57.
På en lige så sikker andenplads lander Qatar Airways med 9,29 points. Det arabiske flyselskab er bl.a. kendt for sine QSuite kabiner på business class, hvor passagerer har deres egne private rum med senge i fuld længde.
Qatar Airways hentet topkarakteren 10 i kategorierne køkken og service. På de fem øvrige områder scorer Qatar ni points alle vegne.
Mere overraskende for mange er nok, at Turkish Airlines klemmer sig ind som verdens fjerde-bedste til forretningsfolk.
Det nationale tyrkiske flyselskab kommer efter Cathay Airways fra Hong-Kong, men foran Etihad og Emirates. Alle tre er vant til topplaceringer.
Turkish Airlines praler af at være det flyselskab i verden, der betjener flest lufthavne. Selskabet klarer topkarakteren 10 i måltider og amenities, men må nøjes med syv i service.
Helt i den anden – og kedelige – ende af skalaen finder vi Egyptair. Selskabet fra Ægypten når kun en score på 5,71.
Ganske vist har Egyptair investeret i flere nye fly, er langt de fleste gamle og slidte. Det er med til at give lave karakterer på højst seks i alle kategorier.
Længst nede ligger Egyptair i drikkevarer. Det skyldes, at flyselskabet ikke serverer alkohol eller vin ombord af religiøse årsager.
Det næstværste flyselskab af 56 er Copa Airlines fra Panama. Copa scorede 6,71 points af 10 mulige. Copa hentede respektable syv points i fem kategorier, men måtte nøjes med seks i service og underholdning ombord.
Hvis du vil se den komplette test med detaljerede karakterer for 56 flyselskaber, kan du klikke via dette link….
(Indledningsfoto til artiklen: Singapore Airlines)
Skriv et svar