Løfter og trusler er allerede i fulde omdrejninger hos danske politikere forud for folketingsvalget den 5. juni.
Et af de ideer, der har fået vinger igen, er indførelsen af en afgift på fly-brændstof.
Ideen kommer præcist samme dag, hvor indholdet af en hidtil hemmelighold rapport fra EU Kommissionen er lækket.
Den fortæller, at en afgift på f.eks. 330 euro pr. 1.000 liter kerosin – fagbegrebet for flybenzin – vil have store følger. Både gode og mindre gode.
Mængden af CO2, som den civile flytrafik over Europa vil udstøde, vil falde med 11 pct. Det er sød musik i ørerne på miljø-forkæmpere og tilhængere af den svenske teenager Greta Thunberg.
Omvendt kan det også betyde en stigning på 10 pct. i billetpriserne på især de korte og mellemlange ruter – og dem er der flest af i Europa. Samtidig vil antallet af flyafgange falde med 11 pct.
Endelig er der en risiko for, at 11 pct. af de ansatte i flyselskaber, lufthavne, flyfabrikker og tilknyttede firmaer i luftfarten vil miste deres job.
EU-Kommissionen beroliger dog med, at eventuelle masse-fyringer i luftfarten ikke have store betydning for EU’s arbejdsmarked som helhed.
Den civile lufttrafik står for omkring 2,5 procent af den globale kuldioxid belastning. Forureningen fra jetmotorer er imidlertid meget nem at se, når et passagerfly letter i lufthavnene.
Derfor er flyenes CO2 udstødning hurtigt kommet på politikernes og miljø-organisationernes dagsorden, efter at diesel-skandalen på personbiler er kørt lidt på afstand af mediernes overskrifter.
I Sverige er der ligefrem kommet en bølge af ”fly-skam”, hvor især unge mennesker afviser at bruge fly som transportmiddel. De flytter i ti-tusindvis over i tog, der i Sverige i høj grad kører på strøm fra atomkraftværker.
SAS har ganske klogt været blandt de første flyselskaber, som har reageret på den grønne trend. Den kaldes ofte for ”Greta effekten” efter den 16-årig svenske pige, der både selv og hendes ”Fridays for Future” kampagne er blevet verdensberømte i de senere måneder.
SAS klima-kompenserer således for mange af de flybilletter, som bliver købt hos selskabet. Det vil sige, at SAS betaler et beløb pr. passager til miljøformål, der svarer til passagerens relative CO2 belastning, når han eller hun er ude at flyve.
Også de to charterselskaber Thomas Cook Airlines (Spies) og TUI har fulgt i slipstrømmen på SAS og tilbyder nu klima-kompensation for deres passagerer.
Luftfarts-branchen i Europa er selvfølgelig imod en beskatning af flybenzin:
Den frygter dels en nedgang i omsætning og trafik, hvilket kan koste mange arbejdspladser og dyrere billetpriser.
Dels er europæerne bange for, at afgifterne vil betyde en skæv-vridning af den globale lufttrafik. Flyselskaber fra andre verdensdele vil få konkurrence-fordele, når kun EU indfører skat på fly-benzin.
Tyske medier undrer sig i øvrigt over, hvorfor indholdet af EU-Kommissionens analyse først kommer frem nu. Den skal nemlig have ligget færdig siden midten af 2018, men holdt i skuffen indtil nu.
Politikere og medier spekulerer i, om EU-Kommissionen har villet beskytte den europæiske luftfarts-industri. Rapportens konklusioner er jo kostbare….
Skriv et svar