Så lykkedes det. Ni år efter og adskillige milliarder euro dyrere kunne den nye storlufthavn i Berlin åbne officielt i dag – og det lykkedes.
Klokken ca. 14 landede det første fly i Berlin-Brandenburg Airport (BER). Forinden var adskillige toppolitikere og kendisser mødt op for at fejre den store dag med sekt og taler.
Manden, der har givet lufthavnen sit navn, måtte dog kigge ned oppe fra sin sky. Berlin har opkaldt sit store prestige byggeri efter byens tidligere borgmester Willy Brandt.
Vejrguderne spillede ikke rigtigt med. Måske de ikke gad længere efter at have ventet siden 2011.
Planerne om at lade Lufthansa LH2020 fra München og easyJet EJU3110 fra Tegel lande parallelt med hinanden på de to startbaner måtte aflyses på grund af vejrforholdene.
Nu fik easyJet lov til at lande først præcist klokken 14, hvorefter Lufthansas Airbus A320neo med lakeringen “Hauptstadtflieger”fulgte efter et par minutter senere.
Den første officielle afgang fra BER følger i morgen den 1. november. Den ære får easyJet, der flyver fra Berlin til London Gatwick.
easyJet bliver også det første flyselskab, der tager turen fra Københavns Lufthavn (CPH) til Ber. Også det sker i morgen søndag.
SAS følger efter den 8. november. Det er SK1673 – et af flyselskabets nye Airbus A320neo – der afgår fra København kl. 13:35.
BER afløser de to gamle Tegel og Schönefeld lufthavne i den tyske hovedstad:
Lukningen af Tegel vil blive hilst velkommen af hundrede-tusinder af berlinere, der slipper for en masse larm fra rutefly i luften over dem.
Tegel i den vestlige del af Berlin bliver dog holdt åben i et halvt års tid endnu. For en sikkerheds skyld. Arealerne skal ses bruges til et nyt forsknings- og erhvervs-område.
Schönefeld i den østlige del af Berlin var i sin tid DDR’s nationale lufthavn. Den holdes fortsat åben som en del af BER med en ekstra start- og landingsbane.
Berlins historisk set mest berømte lufthavn – Tempelhof – har været lukket siden 2008. Dens gamle arealer er i dag omdannet til en park og rekreations-område.
Overfyldt med flypassagerer bliver den nye storlufthavn næppe. Corona krisen og rejserestriktioner sætter sine naturlige begrænsninger. De betyder bl.a, at BER’s Terminal 2 holdes lukket i et stykke tid. Der bliver ikke brug for dens mange gates.
Lufthansa og easyJet bliver de to mest synlige flyselskaber i BER, der afløser de to gamle Tegel og Schönefeld lufthavne i den tyske hovedstad.
Indtil Corona krisen kom, var easyJet det største flyselskab i de to ”gamle” lufthavne i Berlin. Da havde easyJet hele 35 fly placeret i den tyske hovedstad.
I de senere måneder har easyJet skåret flåden med til 18 maskiner i Berlin. De skal i løbet af det kommende år servicere 70 destinationer – herunder København.
Fra november regner easyJet med at tilbyde 180 flyvninger om ugen til og fra BER. Til sammenligning havde easyJet i 2019 omkring 250 flyvninger på Tegel og Schönefeld tilsammen.
I modsætning til easyJet vil Lufthansa ikke placere fly fast i den nye lufthavn. I stedet vil Lufthansa bruge BER som udgangspunkt for langdistance ruter, hvor passagerer tager en omstigning i Frankfurt eller München.
Fra begyndelsen venter Lufthansa kun at have 30 flyvninger om dagen til og fra Berlin. Det er halvt så mange som før Corona krisen.
Nedskæringer har også ramt Ryanair, der ellers havde proklameret, at BER skulle være den irske lavpris-gigants nye store port til det tyske marked.
Nu er det endt med, at Ryanair har skruet antallet af flyvninger til og fra Berlin ned med 60 procent i forhold til samme tid for et år siden.
Formentlig vil Ryanair servicere 27 internationale ruter fra BER her i vinter-halvåret, hvor ingen regner med, at flytrafikken vender tilbage til bare noget nær niveauet fra før Corona.
Endelig vil Lufthansas datterselskab Eurowings også blive en hyppig gæst i Berlins nye lufthavn. Eurowings vil fra starten tilbyde 70 destinationer, hvoraf de 16 er internationale. Resten er indenlands ruter i Tyskland….
(Indledningsfoto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)
Skriv et svar