Den berømte roman ”Den uendelige historie” er skrevet af den tyske forfatter Michael Ende.
I de seneste mange år har berlinerne – og med dem flyselskaber og passagerer fra alverdens lande – troet, at romanens titel var blevet til virkelighed.
Nu ser historien imidlertid ud til at få en ende. Omsider. Med ni års forsinkelse skal Berlins nye super-lufthavn ud til at åbne den 31. oktober 2020.
Det meddelte drifts-selskabet bag den nye Berlin-Brandenburg Willy Brandt lufthavn i dag efter et bestyrelsesmøde.
Lufthavnen med kodenavnet BER skal aflaste den tyske hovedstads to ældgamle Tegel og Schönefeld flyvepladser, der slet ikke kan klare presset efterhånden.
Samtidig vil mange lokale berlinere glæde sig. De vil ikke længere helt så meget støj fra startende og landende fly lige ned i hovedet. De gamle lufthavne ligger nemlig midt i beboelses-kvarterer, mens den nye BER placeres på landet 18 kilometer syd for Berlins centrum.
Det bliver dog i første omgang kun Tegel, der lukker. Det sker den 8. november 2020. En uge efter, at den nye Berlin-Brandenburg åbner. Alle flyruter til og fra Tegel ventes at flytte over til BER.
Det har været forventet i et stykke tid, at de første passagerfly ville bruge den nye stor-lufthavn fra oktober næste år. Den endelige åbningsdato har ikke offentliggjort før i eftermiddag.
I de senere år er Berlins nye lufthavn, som også mange danskere vil benytte, blevet udsat hele syv gange.
Oprindelig skulle BER være åbnet den 30. oktober 2011. Den dato holdt ikke. Heller ikke den næste, der var sat til den 3. juni 2012 – og som invitationen til åbnings-ceremonien allerede var sendt ud til.
Hver gang er der kommet tekniske problemer i verden. Bygningerne kunne f.eks. ikke godkendes af brandmyndighederne. Så var der brugt forkerte elektriske kabler, og alle ledninger måtte rives ud igen osv osv.
Siden 2013 har de ansvarlige lufthavns-chefer og politikere skubbet skylden frem og tilbage mellem sig. Samtidig er byggeprisen mere end fordoblet. Fra 2.4 milliarder euro i 2012 til 6,5 mia. næste år. Det svarer til næsten 50 milliarder kroner.
Ifølge de tekniske syns-myndigheder i Tyskland – TÜV – er der fortsat over 2,000 mangler og fejl, som skal rettes, før lufthavnen får lov til at åbne,
De skal efter de seneste planer været rettet den 20. februar 2020. Først derefter kan lufthavnen indlede sine praktiske testkørsler.
Den nye BER lufthavn er designet til at kunne håndtere 34 millioner passagerer om året. Til sammenligning har Københavns Lufthavn i øjeblikket 30 millioner.
Trafik-udviklingen omkring den tyske hovedstad har dog for længst overhalet BER indenom. 34 millioner ville måske have været tilstrækkeligt for ni år siden, men er det slet ikke længere. Derfor vil den gamle lufthavn Schönefeld blive holdt åben fortsat. Den betjener primært lavpris- og charter-selskaber,,,,.
(Indledningsfoto til artiklen: Berlin Brandenburg Airport)….
Skriv et svar